Poniżej zamieszczone zostały przykładowe tematy szkoleń z naszej oferty. Lista nie jest zamknięta - do każdej placówki podchodzimy indywidualnie. Wystarczy, że zostaną nam przedstawione aktualne potrzeby kadry pedagogicznej, a my przygotujemy i prześlemy ofertę szkolenia odpowiadającą tym potrzebom. Możemy również, w sposób nie angażujący placówki, przeprowadzić diagnozę potrzeb nauczycieli i na podstawie jej wyników przygotować konkretną propozycję.
Ceny szkoleń zależne są od tematu, rodzaju szkolenia i osoby prowadzącej. Standardowa cena za szkolenie to 1200-1600 zł, jednak w przypadku zamówień specjalistycznych koszt ustalany jest indywidualnie.
Uczestnicy szkoleń otrzymują materiały szkoleniowe oraz zaświadczenia wystawione na podstawie rozporządzenia MEN.
Sposób organizacji szkoleń w minimalnym stopniu angażuje placówkę - naszym priorytetem jest nie tylko dostarczenie merytorycznej wiedzy ale także zapewnienie komfortu uczestnikom i innym osobom zaangażowanych w proces szkoleniowy.
Współpracujemy z kadrą dydaktyczną na obszarze całego kraju. Realizujemy szkolenia zarówno w formie stacjonarnej jak i zdalnej. Mamy duże doświadczenie w realizowaniu szkoleń online, co przekłada się na zadowolenie dotychczasowych Klientów i wysokie oceny realizowanych usług. Przez cały czas trwania takiego szkolenia czuwamy nad prawidłowością jego przebiegu i natychmiastowo reagujemy na zgłaszane uwagi.
Jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i indywidualnie traktujemy każdego Klienta.
Zachęcamy do kontaktu z naszymi pracownikami:
Telefonicznie: 575 905 286
Mailowo: odn@instytutodn.pl
Aby zamówić, wypełnij formularz
Kliknij w interesujący Cię tytuł, aby wyświetlić program szkolenia!
prowadzenie: Joanna Nienałtowska-Padło
1. Poczucie własnej wartości jako podstawa autorytetu nauczyciela.
2. Postawy nauczycieli w powiązaniu z posiadaną samooceną.
3. Spójność wewnętrzna, jako podstawa budowania charakteru
4. Sześć filarów poczucia własnej wartości.
5. Cztery rodzaje komunikatów kształtujących samoocenę.
6. Piętnaście kroków ku pewności siebie.
7. Problematyka obrazu samego siebie i samooceny w kontekście nauczania wychowania.
prowadzenie: Joanna Nienałtowska-Padło
1. Zachowania destrukcyjne – kryteria, obszary występowania.
2. Model Proaktywnych Rozwiązań Opartych na Współpracy.
3. Założenia programu – nowe spojrzenie na stare problemy.
4. Standardowe reakcje wychowawcze na trudne zachowania – rzecz o skuteczności.
5. Opóźniony rozwój określonych umiejętności, jako przyczyna niektórych problemów wychowawczych.
6. Lista trudności w zachowaniu wynikających z opóźnionego rozwoju wybranych umiejętności.
7. Trudności pod lupą – co działa, a co nie?
8. „Dzieci zachowują się dobrze, jeśli potrafią” – rzecz o współpracy ucznia i nauczyciela.
9. Ocena Opóźnionych Umiejętności i Nierozwiązanych Problemów (OOUNP) – wskazówki.
10. Podsumowanie – ocena przydatności w praktyce psychologiczno–pedagogicznej.
prowadzenie: Joanna Nienałtowska-Padło
1. Dobrostan psychiczny jako warunek prawidłowego funkcjonowania
2. Dzieci i młodzież w kryzysie- pierwsza pomoc psychologiczna
3. Rola samoregulacji w rozwoju emocjonalno-społecznym
4. Inteligencja emocjonalna i społeczna, a zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
5. Wspieranie rozwoju odporności psychicznej
6. Na pomoc „pomagaczom”- wskazówki dla dorosłych profesjonalnie wspierających rozwój
7. Zasoby osobiste i kompetencje emocjonalno-społeczne osób wspierających rozwój
prowadzenie: Angelika Perdek-Chabinowska
1. Analiza obowiązujących przepisów prawa
2. Edukacja włączająca- obowiązki nauczycieli i specjalistów
3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, informacje podstawowe
4. Obszary Indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego
5. Obszary arkusza oceny wielospacjalistycznej funkcjonowania ucznia/ dziecka
6. Zadania zespołu IPET i WOPFU
7. Podsumowanie/ sesja pytań i odpowiedzi
prowadzenie: Angelika Perdek-Chabinowska
1. Obowiązujące przepisy prawa w zakresie organizacji doradztwa zawodowego w SP
2. Jak prowadzić ciekawe zajęcia z doradztwa zawodowego
3. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć
4. Realizacja zajęć w klasie 7 i 8 SP
5. Dokumentowanie zajęć doradztwa zawodowego
6. Podsumowanie/ sesja pytań i odpowiedzi
Każdy uczestnik otrzyma przykładowy program doradztwa zawodowego w SP.
prowadzenie: Angelika Perdek-Chabinowska
1. Przepisy prawa- obowiązkowa dokumentacja z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej ucznia z opinią
2. Pomoc psychologiczna—pedagogiczna w szkole i przedszkolu
3. Rodzaje opinii i orzeczeń z publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych
4. Dokumentacja ucznia z opinią, dokumentacja ucznia z orzeczenie
5. Jak dostosować wymagania edukacyjne dla ucznia z poszczególnych przedmiotów/ edukacji.
6. Warunki skutecznego wsparcia.
Podsumowanie/ sesja pytań i odpowiedzi.
Każdy uczestnik otrzyma gotowe zapisy dostosowań wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów uwzględniając SPE uczniów.
prowadzenie: Angelika Perdek-Chabinowska
1. Analiza obowiązujących przepisów prawa
2. Zadania pedagoga specjalnego zgodne z najnowszym rozporządzeniem
3. Dokumentowanie pracy pedagoga specjalnego
4. Dziennik jako podstawowy dokument pracy specjalisty
5. Przykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego
6. Inspiracje do pracy dla pedagoga specjalnego
7. Podsumowanie/ sesja pytań i odpowiedzi
prowadzenie: Lidia Cynt
1. Obowiązki dyrektora placówki oświatowej, w związku ze zmianami prawnymi dotyczącymi ochrony osób małoletnich przed przemocą - czym są Standardy Ochrony Małoletnich?
2. Kontrola pracowników i organizatorów działalności na rzecz ucznia, przed dopuszczeniem do pracy/działalności z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
3. Dobre praktyki, czyli jak opracować wzorcową dokumentację.
4. Zasady ewaluowania Standardów.
prowadzenie: Sylwia Zasada
1. Rola i odpowiedzialność nauczyciela a pozytywny stan emocjonalny.
2. Związek między profesjonalizmem nauczycieli a statusem w oczach innych, poczuciem własnej skuteczności i dobrostanem nauczycieli.
3. Dobrostan nauczyciela a dobrostan ucznia (neurony lustrzane).
4. Uważność i self-care i ich znaczenie dla dobrostanu.
5. Narzędzia, po które warto sięgnąć, aby zadbać o siebie na co dzień:
a. techniki oddechowe,
b. sposoby zarządzania emocjami,
c. wdzięczność,
d. asertywność,
e. zaufanie do siebie,
f. obecność tu i teraz.
prowadzenie: Monika Frysz
1. Co to jest sztuczna inteligencja (AI) i na jakich zasadach działa?
2. Jakie są możliwości i zagrożenia związane z sztuczną inteligencją? Czy można jednoznacznie określić wady i zalety AI?
3. Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji oraz w jaki sposób formułować polecenia, aby otrzymać czytelną odpowiedź?
4. Jak w prosty sposób generować tekst oraz grafikę za pomocą sztucznej inteligencji?
5. Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji w nauczaniu, uczeniu się i ocenianiu.
6. Sztuczna inteligencja w perspektywie czasu – pomoc czy pułapka?
prowadzenie: Monika Frysz
Projektowanie w Canvie:
1. Jak korzystać z gotowych szablonów i modyfikować na własne potrzeby?
2. Jak stworzyć projekt od podstaw?
3. Jak automatycznie generować dyplomy i plakietki z personalizacją uczniów?
4. Jakie są tajniki projektowania plakatów, dyplomów oraz prezentacji?
5. Jak równomiernie rozmieszczać treści w projekcie i na co zwracać uwagę?
6. Panel boczny, czyli jak dodawać dodatkowe elementy do projektu i je modyfikować?
7. Jak korzystać z funkcji usuwania tła z obrazu?
8. Jak umieszczać aktywne linki w projekcie?
9. Jakie są zasoby dodatkowych aplikacji i programów współpracujących z CANVĄ?
10. Jak zapisywać i udostępniać stworzone materiały?
Sztuczna inteligencja w Canvie:
1. Jakie są aktualne trendy w projektowaniu graficznym?
2. Gdzie szukać sztucznej inteligencji (AI) w Canvie?
3. Jak sztuczna inteligencja może pomóc w projektowaniu?
4. Jakie komendy i polecenia AI są najbardziej pomocne przy projektowaniu?
prowadzenie: Monika Frysz
1. Co to jest prawo autorskie i czego dotyczy?
2. Licencje w prawie autorskim.
3. Dozwolony użytek edukacyjny - przywilej nauczycieli przedszkola.
4. Kiedy można powołać się na dozwolony użytek edukacyjny?
5. Czy kserówki rozdawane w przedszkolach są legalne?
6. Jak właściwie udostępniać pomoce dydaktyczne dzieciom i ich rodzicom, aby nie łamać prawa?
7. Czy można kserować całe książki?
8. Czy dyskoteka lub bal przebierańców organizowany w przedszkolu mieści się w dozwolonym użytku edukacyjnym?
9. Czy trzeba opłacić ZAIKS przy organizacji dyskoteki lub balu przebierańców w przedszkolu?
10. Czy trzeba opłacić ZAIKS za piknik rodzinny organizowany na terenie przedszkola?
11. Jakie są stawki ZAIKSu dla poszczególnych wydarzeń w przedszkolu?
12. Jak właściwie wykorzystać cytat oraz inne utwory twórców?
13. Czy można nagrać apel lub inną uroczystość przedszkolną i umieścić w sieci?
14. Czy nagrania zawsze można umieścić na stronie internetowej przedszkola lub Facebooku?
15. Czy można publikować twórczość dzieci w Internecie?
16. Czy w przedszkolu potrzebna jest zgoda na publikację twórczości dziecka?
17. Czy wszystko co znajdę w Internecie można wykorzystać w przedszkolu?
18. Skąd legalnie pobierać zdjęcia, muzykę, film?
Na koniec szkolenia indywidualna konsultacja z dyrekcją.
prowadzenie: Monika Frysz
1. Co to jest prawo autorskie i czego dotyczy?
2. Licencje w prawie autorskim.
3. Dozwolony użytek edukacyjny - przywilej nauczycieli.
4. Kiedy można powołać się na dozwolony użytek edukacyjny?
5. Czy kserówki rozdawane w szkołach są legalne?
6. Jak właściwie udostępniać pomoce dydaktyczne uczniom, aby nie łamać prawa?
7. Czy można kserować całe książki?
8. Czy dyskoteka szkolna mieści się w dozwolonym użytku edukacyjnym?
9. Czy trzeba opłacić ZAIKS za dyskotekę organizowaną na terenie szkoły?
10. Jakie są stawki ZAIKSu dla poszczególnych wydarzeń w szkole?
11. Jak właściwie wykorzystać cytat oraz inne utwory twórców?
12. Czy uczeń może nagrywać lekcję prowadzoną przez nauczyciela?
13. Czy nauczyciel może nagrywać zachowanie ucznia i nagranie udostępnić rodzicom?
14. Czy można nagrać apel lub inną uroczystość szkolną i umieścić w sieci?
15. Czy nagrania można umieścić na stronie internetowej szkoły lub Facebooku?
16. Czy można publikować twórczość uczniów w Internecie?
17. Czy w szkole potrzebna jest zgoda na publikację twórczości dziecka?
18. Czy radiowęzeł i telewizja w szkołach są legalne?
19. Jeżeli tak, to co możemy odtwarzać?
20. Czy wszystko co znajdę w Internecie można wykorzystać w szkole?
21. Skąd legalnie pobierać zdjęcia, muzykę, film?
Na koniec szkolenia indywidualna konsultacja z dyrekcją.
prowadzenie: Sylwia Zasada
1. Postawa ciała
2. Oddech to podstawa pracy głosem – dlaczego jest taki ważny?
3. Techniki pracy nad głosem
4. Higiena pracy głosem
5. Ćwiczenia
prowadzenie: Sylwia Zasada
1. Postawa ciała
2. Oddech to podstawa pracy głosem – dlaczego jest taki ważny?
3. Budowa i działanie narządu głosu. Prawidłowe nawyki oddechowe
4. Patologia głosu – profilaktyka chorób gardła i krtani.
5. Higiena głosu.
6. Trening prawidłowej emisji głosu.
7. Trema w wystąpieniach publicznych.
8. Psychologiczne aspekty pracy głosem.
prowadzenie: Sylwia Zasada
I „Czas! Start!” Głos wraca do pracy po wakacjach
Jak dbać o głos, żeby służył nam przez cały rok szkolny i tak aż do emerytury. Podczas spotkania
zostaną poruszone problemy higieny głosu oraz profilaktyki chorób narządu głosu.
1. Ćwiczenia oddechowe jako element profilaktyki chorób „narządu głosu”.
2. Domowe sposoby prewencji chorób gardła i krtani.
3. Farmakologia w trosce o „narząd głosu”.
4. Właściwa emisja głosu i jej rola w profilaktyce chorób głosu.
II „Wdech! Wydech!” Dlaczego warto prawidłowo oddychać, gdy pracuje się głosem?
Oddech to podstawa! Warsztat przybliżający zagadnienia prawidłowego oddechu i jego znaczenia w
pracy głosem.
1. Rodzaje torów oddechowych.
2. „Oddech to podstawa!”. Dlaczego?
3. Trening oddechowy jako sposób na prawidłową emisję głosu i poradzenie sobie ze stresem.
III „Bla, bla, bla…” Jak mówić, żeby uczniowie chcieli nas słuchać?
Szkolenie na temat dykcji i artykulacji w emisji głosu. Ponadto mowa będzie o tym, jak głos zdradza
emocje.
1. Jak przygotować artykulatory do pracy?
2. Prawidłowa dykcja i jej znaczenie w pracy głosem.
3. Głos jako element autoprezentacji.
4. Emocje w głosie.
prowadzenie: Sylwia Zasada
1. Wprowadzenie do autoprezentacji.
2. Głos to podstawa – dlaczego głos jest taki ważny w autoprezentacji?
3. Technika Lax Vox jako sposób na odprężenie „zmęczonego głosu”. Metody
relaksacyjne.
4. Warsztat z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego.
5. Znaczenie komunikacji w sztuce autoprezentacji – komunikaty werbalne i
niewerbalne.
6. Znaczenie dress codu w autoprezentacji.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Pułapki postrzegania ucznia obcokrajowca.
2. Dostosowanie (indywidualizacja) kształcenia oraz oceniania wobec ucznia obcokrajowca.
3. Przykłady dobrych praktyk: formy, metody i środki dydaktyczne, które warto wykorzystać na zajęciach edukacyjnych w szkole.
prowadzenie: Katarzyna Bazan
1. Przygotowanie uczniów, rodziców i nauczycieli do funkcjonowania społeczności po powrocie do placówki oświatowej.
2. Problemy zdrowia psychicznego uczniów i nauczycieli związane z okresem pandemii.
3. Sygnały ostrzegawcze wysyłane przez ucznia czyli jak rozpoznać dzieci potrzebujące pomocy specjalistycznej.
4. Co zrobić, aby zadbać o zdrowie psychiczne ucznia i nauczyciela?
5. Budowanie równowagi emocjonalnej i odporności psychicznej dzieci i nauczycieli.
1. Bajka i jej rola w wychowaniu dziecka.
2. Terapeutyczna i diagnostyczna moc bajek.
3. Metody doboru bajek dla danej grupy dzieci.
4. Sposoby na tworzenie własnych bajek.
1. Możliwości wykorzystania bajkoterapii do regulacji emocji dziecka - oddziaływanie na normalizację wstydu, strachu, gniewu.
2. Metodyka doboru bajek do problemu terapeutycznego i indywidualnej sytuacji dziecka.
3. Praktyczne zastosowanie bajkoterapii w kontekście terapeutycznym - metody wspierające w bajkoterapii.
prowadzenie: Beata Jaworska
1.Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwoju małego dziecka.
2. Rola zabaw w diagnozie i terapii pedagogicznej.
3. Propozycje zabaw terapeutycznych.
prowadzenie: Beata Jaworska
1. Wartości patriotyczne w nowej podstawy programowej.
2. Metodyka przekazu wartości patriotycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
3. Formy pracy z dzieckiem kształtujące wartości patriotyczne:
- zabawy wprowadzające w świat wartości patriotycznych
- ćwiczenia wprowadzające rozumienie zagadnień patriotycznych.
- tańce narodowe i ludowe
- inscenizacje patriotyczne
prowadzenie: mgr Karolina Matczak
1. Wprowadzenie w filozofię LEGO ® Education i Umiejętności Przyszłości.
2. Idea: klocki LEGO ® w każdym uczniowskim piórniku i kąciku zabaw.
3. Grywalizacja - metody pracy oparte na doniesieniach neuronauk.
4. Praca warsztatowa na klockach LEGO ®: matematyczne gry, ćwiczenia i zabawy indywidualne oraz zespołowe, z instrukcją i bez oraz wstęp do robotyki i programowania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
5. Zgodność nowo poznanych treści z podstawą programową. Zastosowanie klocków LEGO ® w obszarach: matematycznym, językowym, społeczno-emocjonalnym, percepcyjnym, fizycznym i twórczym.
6. Prezentacja scenariusza zajęć konstrukcyjno - matematycznych z wykorzystaniem klocków LEGO®.
1. Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju - Zespół Aspergera.
2. Sposoby radzenia sobie z agresją w przedszkolu.
3. Dziecko z trudnościami adaptacyjnymi.
4. Dziecko zdolne.
5. Dziecko z nadpobudliwością ruchową.
prowadzenie: Beata Jaworska
1. Główne założenia TUS
2. prowadzenia treningu,zasady,cele i efekty
3. Z kim pracować,po co i dlaczego?
4. Trudne sytuacje na zajęciach -sposoby reagowania w sytuacjach problemowych.
prowadzenie: Beata Jaworska
1.Mały indywidualista , czyli przedszkolak inny niż wszyscy
2.Strukturalizacja,wizualizacja, motywacja. Kilka praktycznych wskazówek dla nauczycieli.
3.Pomysły na zajęcia grupowe: rozpoznaje stany emocjonalne,
poszerzam wiedzę o własnych emocjach,
prowadzenie: Beata Jaworska
1. Fazy rozwoju dziecka od drugiego roku życia oraz charakterystyczne dla nich zachowania dzieci.
2. Kryzysy zachowań i sposoby radzenia sobie z nimi.
3. Propozycje różnorodnych zabaw dla małych dzieci oraz w wieku przedszkolnym.
prowadzenie: Beata Jaworska
1.Pedagogika planu daltońskiego
2. Konstruowanie zajęć według planu daltońskiego.
3. Praktyczne zastosowanie pedagogiki planu daltońskiego w szkole i w przedszkolu
prowadzenie: mgr Agata Rudzińska-Zigouras
1. Zasady pedagogiki Marii Montessori.
2. Montessori w przedszkolu i szkole.
3. Jak wykorzystać elementy metody Marii Montessori w codziennej pracy z dziećmi (warsztat):
- Kalendarz kołowy czterech pór roku;
- Lekcje ciszy;
- Urodzinowe słoneczko – urodziny po montessoriańsku.
1. Trochę psychologii na temat rozwoju dziecka i jego wpływu na przyswajanie pojęć matematycznych.
2. Metody pozwalające na prowadzenie ciekawych zabaw matematycznych: Dziecięca matematyka E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Dar Zabawy F. Froebla; Matematyka na start A. Kornackiej.
3. Propozycje zabaw, zajęć, scenariuszy do wykorzystania w codziennych sytuacjach edukacyjno- matematycznych.
prowadzenie: dr Małgorzata Skura, mgr Michał Lisicki
1. Rozwój myślenia matematycznego dziecka w wieku przedszkolnym (rytmy, klasyfikowanie, szeregowanie, myślenie przyczynowo - skutkowe, myślenie przez analogię, wnioskowanie o całości i części, myślenie kombinatoryczne).
2. Procedura konstruowania podstawowych pojęć matematycznych. Jak dzieci uczą się liczyć, rachować, posługiwać miarami oraz pojęciami geometrycznymi?
3. Podstawowe zasady organizacji zajęć matematycznych.
4. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają myślenie matematyczne dzieci - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
5. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają umiejętność posługiwania się liczbami i wykonywania podstawowych działań na liczbach (dodawania i odejmowanie) - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
6. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają umiejętność orientowania się w przestrzeni, wykonywania ruchu w przestrzeni, dokonywania transformacji w przestrzeni - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
7. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają umiejętność rozpoznawania i nazywania podstawowych kształtów, składania i rozkładania kształtów na części, a też wnioskowania o własnościach figur geometrycznych - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
8. Rozwijanie intuicji probabilistycznych (prosta analiza statystyczna, wnioskowanie o prawdopodobieństwie pewnych zdarzeń) z wykorzystaniem gier i zabaw z klockami.
1. Rola pedagogiki zabawy w realizacji podstawy programowej.
2. Zabawy budujące dobry klimat w grupie: na poznanie, integracyjne, z chustą animacyjną, przy muzyce.
3. Tańce integracyjne.
4. Wykorzystanie zabaw w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
prowadzenie: Beata Jaworska
1. Wyrysuj ruchem emocje!
2.Jakie korzyści daje nam ruch,taniec?
3.Pobudzanie i uwalnianie uczuć poprzez pozy i ruchy ciała
4.Nawiązywanie kontaktów społecznych
5.Poznanie metod twórczego ruchu: Batii Strauss,Edukacja przez ruch D. Dziamskiej, R. Laban,C.Orff, AA.Kniessowie;
Prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak
1. Fleksja języka - informacje ogólne.
2. Jak uczyć fleksji języka? Ogólne zasady.
3. Język polski jako obcy dla dzieci z trudnościami w nabywaniu systemu językowego.
4. Deklinacja - ćwiczenia praktyczne.
5. Koniugacja - ćwiczenia praktyczne.
Prowadzenie: Aneta Teterycz
1. Kreatywność i nauczyciel wspierający kreatywność uczniów
2. Kreatywność a kompetencje kluczowe
3. Podstawowe założenia treningu kreatywności
4. Kreatywność w edukacji - ćwiczenia
5. Kreatywność na rzecz samorozwoju - ćwiczenia
6. Kreatywność w relacjach - ćwiczenia
prowadzenie: Karolina Matczak
I. Prezentacja:
Czym jest kreatywność i umiejętności przyszłości?
II. Praca warsztatowa w obszarze podstawy programowej:
1. Rozgrzewka - myślenie dywergencyjne
2. Kto pyta nie błądzi – o sztuce stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi.
3. Myślenie kombinacyjne/ asocjacyjne.
4. Twórcze techniki pracy z uczniami:
- z dwóch jakości jakość nowa
- technika wymuszonych skojarzeń
- lapbook
- grywalizacja
- escaperoom
5. Myślenie transformacyjne.
6. Jak pracować z klasą – zasady metodyczne.
Podsumowanie, dyskusja i pytania.
prowadzenie: mgr Agata Matuszewska
1. Etiologia i patomechanizmy dysleksji rozwojowej.
2. Symptomy zaburzeń dyslektycznych w wieku niemowlęcym i przedszkolnym.
3. Jak rozpoznać dysleksję, dysgrafię i dysortografię.
4. Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
5. Terapia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
1. Zasady planowania pracy indywidualnej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
2. Indywidualizacja a praca indywidualna.
3. Zasady pracy z dzieckiem oraz rodzicami.
4. Niepokoje nauczyciela związanymi z rozpoznaniem i pracą terapeutyczną z dzieckiem ze spektrum autyzmu lub zespołem Aspergera.
5. Zabawy przeciw agresji - tworzenie dobrego klimatu w grupie.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Zadania nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu/szkole.
2. Trudności, na jakie napotykają w przedszkolu/szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, niedowidzący, niedosłyszący, niepełnosprawni ruchowo, z autyzmem, z zespołem Aspergera.
3. Planowanie pracy i dostosowywanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rozwiązania praktyczne.
1. Etapy rozwoju dzieci i przejawy aktywności.
2. Warsztaty - gry i zabawy plastyczne, rytmiczne i słowne.
3. Wpływ podejmowanych działań na rozwój uczniów.
1. Poznanie siebie.
2. Świat zawodów i rynek pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji.
1. Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwoju małego dziecka.
2. Rola zabaw w diagnozie i terapii pedagogicznej.
3. Propozycje zabaw terapeutycznych.
1. Różnice indywidualne w rozwoju psychoruchowym dzieci w wieku do lat 3 - problemy adaptacyjne.
2. Jak wspierać maluchy w kształtowaniu własnego "ja" i pomagać im poznawać otoczenie.
3. Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się.
4. Zabawy dzieci - konkretne przykłady zajęć z maluchami.
5. Stymulowanie aktywności ruchowej muzyką i śpiewem.
1. Funkcje i założenia logorytmiki.
2. Umiejętność umuzykalniania dzieci.
3. Wpływ muzyki na rozwój dzieci.
4. Podział ćwiczeń ze względu na ich przeznaczenie.
5. Praktyczne poznanie ćwiczeń logorytmicznych.
6. Dobór i przegląd odpowiedniej literatury muzycznej do zajęć.
7. Tworzenie i modyfikacja własnych ćwiczeń logorytmicznych.
1. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna?
2. 7 kluczowych składników gotowości szkolnej.
3. Diagnoza rozwoju dziecka 6-letniego.
4. Na jakie pytania odpowiada diagnoza?
5. Przykazania przedszkolne - czyli co zrobić aby krzywdy nie wyrządzić.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak
1. Klocki i Internet jako przedmiot doświadczeń dziecka.
2. Znaczenie zabawy klockami i Internetem w rozwoju poznawczym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym dziecka.
3. Atrakcyjność klocków i Internetu.
4. Zagrożenia wynikające z zabawy klockami i Internetem.
1. Cechy medialnego obrazu świata.
2. Co prezentują media: „rzeczywistość obrazu” czy ”obraz rzeczywistości”.
3. Wpływ mediów na świadomość i osobowość odbiorców:
funkcje mediów
rodzaje wpływów medialnych
potencjalne obszary oddziaływań medialnych (poznawczy, emocjonalny i behawioralny)
socjotechniki manipulacyjne stosowane w mediach
medialny świat iluzji-szansa czy zagrożenie?
4. Komu i dlaczego zagraża IAD? czyli o istocie netoholizmu.
źródła atrakcyjności Internetu
kto jest najbardziej narażony na uzależnienie od Internetu czy komputera
objawy uzależnienia
fazy uzależnienia
skutki uzależnienia.
5. Rodzaje gier komputerowych czyli o potędze RPG.
6. Działania informacyjne, edukacyjne i alternatywne jako formy szkolnych programów profilaktycznych odpierających presje medialną.
1. Inteligencja emocjonalna i społeczna, przełożenie na praktykę szkolą (placówki).
2. Pięcioczynnikowy model osobowości „Wielka piątka” w zastosowaniu na gruncie pedagogicznym.
3. Temperament w szkolnej ławce:
a) temperament, a inteligencja
b) podstawowe cechy temperamentalne- energetyczny i czasowy wymiar temperamentu
c) introwersja i ekstrawersja- wymiary najbardziej różniące ludzi między sobą
d) ekstrawertyk i introwertyk w szkole. Jak rozpoznać ich w szkole
e) typy temperamentalne wg. F. Littauer
4. Pięć rodzajów nadpobudliwości
5. Dlaczego niektóre dzieci zawsze uczą się najlepiej, a inne zawsze źle?
6. Błędy percepcji wpływające na szacowanie i ocenianie
7. Trudności w uczeniu się jako źródło wykluczenia i marginalizacji
a) koncepcja H. Rotha
b) teoria socjolingwistyczna B. Bernsteina
c) teoria reprodukcji kulturowej P. Bourdieu
d) trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego E. Lemerta.
1. Jak wybrane techniki efektywnej nauki stymulują rozwój dzieci z obniżonymi możliwościami poznawczymi.
2. Strategie postępowania z dziećmi o obniżonych możliwościach poznawczych.
3. Indywidualizacja w procesie nauczania/wychowania.
4. Analizy osobowości – wybrane klasyfikacje typów uczniów.
5. Nauczanie polisensoryczne.
6. Przyjęte cele, a sposób i efektywność uczenia się.
7. Jak się uczyć - rady praktyczne.
8. Strategie pracy z uczniami o obniżonych możliwościach poznawczych.
9. Siedem sposobów wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
10. Dieta dla mózgu.
prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak
1. Wyzwania edukacji zdalnej w kontekście SPE.
2. Platformy komunikacyjne - korzyści i pułapki.
3. Polecane platformy on-line - m.in. Canva, Learning Apps, Wordwall.
4. Omówienie 3 wybranych platform- jak z nich korzystać, jakie dają nam możliwości.
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak
1. Zadania stymulujące percepcję wzrokową.
2. Zadania stymulujące percepcję słuchową.
3. Ćwiczenia czytania ze zrozumieniem.
4. Ćwiczenia językowe.
5. Ćwiczenia rozwijające kompetencje matematyczne.
prowadzenie: mgr Aneta Teterycz
1. Rola nauczyciela w nauczaniu zdalnym
2. Organizacja procesu nauczania w warunkach nauki zdalnej
3. Narzędzia służące angażowaniu i motywowaniu uczniów do nauki
4. Narzędzia przydatne w procesie przekazywania uczniom informacji zwrotnej
1. Problematyka zachowań destrukcyjnych i trudnych wychowawczo.
2. Przyczyny trudności wychowawczych (wewnętrzne i środowiskowe), Specyfika zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń w procesie socjalizacji.
3. Czynniki wynikające z dysfunkcjonalności rodziny, trudności edukacyjnych i zaburzeń rozwojowych jako źródeł problemów wychowawczych
4. Metody korygowania zaburzonych zachowań i projektowania pracy wychowawczej z trudnymi uczniami. Interwencje na poziomie czynników mających źródło w dziecku, na poziomie interakcji nauczyciel-uczeń oraz szkoły.
5. Wpływ postawy nauczyciela-wychowawcy na zachowania destrukcyjne
prowadzenie: Katarzyna Słowik
1. Skąd bierze się agresja dzieci.
2. Jak reagować na agresję dziecka na lekcji.
3. Jak reagować w sytuacjach krytycznych.
4. Jak przeciwdziałać eskalacji agresji ze strony ucznia i budować z nim relację.
prowadzenie: dr Agnieszka Chodun
1. Warsztat – funkcjonowanie zmysłów.
2. Ocena funkcjonowania poszczególnych zmysłów.
3. Rodzaje zaburzeń sensoryczno-motorycznych.
4. Podłoże zachowań trudnych wynikające z zaburzeń sensorycznych dziecka.
5. Strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci.
6. Projekcja nagrań.
7. Literatura przedmiotu.
prowadzenie: Aneta Kędzierska
1. Integracja sensoryczna – podstawowe zagadnienia.
2. Rozwój dziecka a integracja sensoryczna.
3. Niegrzeczne czy z problemami SI?
4. Diagnoza i plan terapii.
5. Nauczycielu poczuj to – zmysłowe warsztaty :)
1. Nauka i zachowanie uczniów z PBE.
2. Cele i funkcje zachowań destrukcyjnych.
3. Problemy emocjonalne i behawioralne uczniów trudnych.
4. Metody korygowania zaburzonych zachowań.
5. Postawa oraz umiejętności nauczyciela w pracy z osobami o zaburzeniach zachowania.
6. Mechanizmy i role grupowe.
7. Komunikacja z rodzicami dzieci z PBE.
8. Mechanizmy funkcjonalnego przystosowania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i zestawienie osiowych objawów ucznia funkcjonującego w danej roli z pożądanym działaniem nauczyciela.
9. Dysfunkcje rozwojowe jako przyczyny trudnych zachowań (FAS, ADHD, Zespół Aspergera).
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
1. Proces żałoby - wprowadzenie.
2. Emocje w okresie żałoby.
3. Specyfika żałoby dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych.
4. Przebieg żałoby.
5. Przeszkody w procesie żałoby przeżywania.
6. Moje dziesięć praw dziecka w żałobie.
7. Wsparcie ucznia przeżywającego stratę kogoś bliskiego.
8. Wsparcie dla grupy rówieśniczej.
9. Rola dorosłych – pracowników szkoły/placówki.
10. Pomocne strony, literatura, przykładowe scenariusze zajęć, bajki terapeutyczne.
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
1. Rozwój człowieka według E. Eriksona.
2. Cechy charakterystyczne okresu dojrzewania, objawy kryzysu rozwojowego.
3. Czynniki chroniące w zachowaniach problemowych młodzieży w kontekście oddziaływań wychowawczych szkoły.
4. Depresja, definicje, rodzaje, objawy.
5. Maski depresji.
6. Profilaktyka samobójstw.
7. Sygnały świadczące o tym, że uczeń przeżywa kryzys – działania prewencyjne.
8. Procedura 10 kroków, w sytuacji zagrożenia M. Anthony’ego.
9. Samookaleczenia- rodzaje, przyczyny.
10. Żałoba dziecka. Pomaganie dzieciom w związku ze śmiercią i żałobą.
Agresja i przemoc szkolna
1. Agresja- definicje, przyczyny, rodzaje.
2. Agresja na różnych poziomach rozwojowych.
3. Przemoc szkolna- cechy charakterystyczne.
4. Wpływ środowiska rodzinnego szkoły oraz grupy rówieśniczej na zachowania agresywne.
5. Wpływ szkoły- czynniki organizacyjne i wynikające z relacji nauczyciel - uczeń.
6. Profil osób biorących udział w prześladowaniach.
7. Mechanizm stawania się sprawca przemocy. Konsekwencje ponoszone przez sprawców.
8. Interwencja w sytuacji „gorącej agresji”.
9. Wspieranie rozwoju moralnego. Poziomy wnioskowania moralnego, jako metoda korygowania zachowań agresywnych.
1. Zaburzenia opozycyjno -buntownicze i poważne zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Wybrane kryteria diagnostyczne.
2. Interwencja wychowawcza, metody korygowania zaburzonych zachowań. Techniki modyfikacji zachowania.
3. Postawa nauczyciela-wychowawcy, jako jeden z czynników profilaktyki oraz i korygowania zachowań destrukcyjnych.
4. Praktyczne kształtowanie umiejętności społecznych i życiowych wychowanków,
5. Głębokie zaburzenia emocjonalne. Działania korekcyjne nauczyciela- wychowawcy
6. Zestawienie ról w grupie wychowawczej. Mechanizmy grupowe.
7. Zniekształcenia poznawcze w wybranych grupach zaburzeń.
8. Sześć kroków uczenia się umiejętności społecznych.
1. Klasa szkolna jako grupa.
2. Budowanie relacji nauczyciel –uczeń.
3. Relacja szkoła –rodzina.
4. Praca wychowawcza z klasą –metody pracy w grupie.
5. Diagnoza grupy - przykładowa karta diagnozy.
6. Kto i kiedy radzi sobie z dyscyplina w klasie? Przykładowe techniki behawioralno- komunikacyjne.
7. Aspekty zarządzania klasą i jej kontroli.
8. Mechanizmy grupowe w klasie. Techniki modyfikacji zachowania.
9. Społeczny wymiar sytuacji szkolnej – kierowanie zespołem klasowym.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Zmiany w zakresie zatrudniania specjalistów od 1 września 2022 r.
2. Ilu specjalistów trzeba zatrudnić? – o zasadach wyliczania łącznej liczby etatów specjalistów.
3. Pedagog specjalny w przedszkolu i szkole – obowiązki i kompetencje nowego specjalisty.
4. Do końca świata i jeden dzień dłużej czy do końca sierpnia 2026 r.? - kwalifikacje pedagoga specjalnego według obecnych wytycznych MEiN.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne według obowiązującego prawa oświatowego.
2. Kto, kiedy i komu? – podział zadań w zespole nauczycieli i specjalistów, terminy spotkań zespołu i współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka/ucznia przy redagowaniu dokumentu.
3. Elementy konieczne w IPET – co i jak opisać słownictwem pedagogiki specjalnej?
4. IPET napisany, a co w kolejnym roku szkolnym? – o aneksie do IPET-u.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych dla uczniów zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego.
2. Zajęcia specjalistyczne z pomocy p-p oraz zajęcia rewalidacyjne – podstawowe pojęcia, cele i zasady organizacji poszczególnych rodzajów zajęć.
3. Planowanie, realizowanie, dokumentowanie i ocena efektywności poszczególnych form zajęć
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD) według aktualnych przepisów prawa oświatowego.
2. Zakres obowiązków członków zespołu WWRD.
3. Nieobowiązkowe, ale przydatne, czyli o procedurze organizacji zajęć WWRD funkcjonującej w placówce.
4. Od planowania do dokumentowania – dokumentacja zajęć WWRD.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Zanim rodzice ucznia z orzeczeniem będą roszczeniowi - o potrzebie rozumienia potrzeb rodziców dzieci z niepełnosprawnością.
2. Specyficzna sytuacja rodziny dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym i etapy akceptacji niepełnosprawnego dziecka w rodzinie.
3. Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu/szkole we współpracy z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością.
4. Zasady postępowania w czasie konfliktu.
1. Praca z rodziną dysfunkcyjną i zmarginalizowaną.
2. Konsekwencje dysfunkcji dla dorosłych członków rodziny oraz dzieci.
3. Funkcjonalne mechanizmy przystosowawcze dzieci z rodzin z problemem uzależnień.
4. Przemoc w rodzinie i jej konsekwencje.
5. Strategie pracy nauczyciela- wychowawcy.
1. Pięć rodzajów nadpobudliwości
2. Przyczyny i objawy zespołu hiperkinetycznego.
3. Objawy specyficzne związane z wiekiem, płcią oraz uwarunkowaniami środowiskowymi:
4. ADHD „wzmacnianie” przez dysfunkcje rodzinne.
5. Metody edukacyjne i wychowawcze dostosowane do specyfiki ADHD.
6. Dziecko nadruchliwe w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.
7. Dorośli z ADHD –być może rodzice naszych wychowanków.
8. Metody pracy z rodzicami dzieci z ADHD.
9. Podstawowe wiadomości o metodach pracy z grupą, w której funkcjonuje dziecko z zespołem hiperkinetycznym.
10. Rady dla nauczycieli i wychowawców w zakresie nauczania i wychowania
11. Perspektywy życia z ADHD.
1. Płodowy Zespół Alkoholowy - przyczyny, objawy.
2. Specyfika osobowości osób z zespołem FAS.
3. Opieka nad dzieckiem z FAS.
4. Zaburzenia pierwotne i wtórne.
5. Nauczanie „FAS- trygowanych” dzieci.
6. Nastolatki z FAS.
7. Współpraca z rodzinami.
8. Trudności osobiste rodziców, opiekunów i wychowawców –jak sobie z nimi radzić?
1. Problematyka ukrytej niepełnosprawności –ogólne omówienie problematyki zajęć.
2. Współpraca z rodzinami dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
3. ADHD czyli praca z dzieckiem „bardziej”. Objawy osiowe, podtypy. Funkcjonowanie szkolne
4. Zespół Aspergera/spektrum autyzmu –geniusz może być nienormalnością.
5. Strategie wspierania w zakresie zaburzeń komunikacji, zaburzeń społecznych z zachowania.
6. FAS –Płodowy Zespół Alkoholowy.
7. Specyfika funkcjonowania dziecka oraz nastolatka z zaburzeniami poalkoholowymi, wskazania dla i opiekunów.
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
1. Ogólne informacje na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.
2. Przyczyny problemów w interakcjach społecznych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
3. Typowe objawy ZA/spektrum autyzmu- ogólna charakterystyka dziecka.
4. Zaburzenia w sferze zachowania, umiejętności społecznych, komunikacji.
5. Problemy w koordynacji ruchowej (niezgrabność ruchowa), zaburzenia sensoryczne, dodatkowe problemy.
6. Strategie wspierania ucznia w zakresie zaburzeń związanych z aktywnością i zachowaniem.
7. Strategie wspierania ucznia w zakresie zaburzeń społecznych.
8. Strategie wspierania ucznia w zakresie zaburzeń komunikacji.
9. Umiejętności poznawcze. Wskazówki dydaktyczne.
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
1.Zespół Aspergera/spektrum autyzmu- podstawowe informacje i pojęcia
2.Zespół Aspergera/spektrum autyzmu jako zaburzenie uczenia się zachowań społecznych
• Zaburzenia w zakresie rozumienia społecznego
• Kłopoty z tożsamością i poczuciem własnej wartości.
• ZA/spektrum autyzmu, a społeczny kontekst rozwoju nastolatków. Wspieranie „osobistej nawigacji” w okresie dojrzewania.
3.Związki koleżeńskie nastolatków z ZA/spektrum autyzmu
• Sześć poziomów przyjaźni. Postawy wspierające nawiązywanie i utrzymywanie przyjaźni
• Myślenie absolutne i relatywne. Interakcja otwarta i instrumentalne
• Praktyczna nauka umiejętności związanych z budowaniem relacji koleżeńskich
4.Zaburzenia sensoryczne. Wybrane strategie radzenia sobie z problemami sensorycznymi
5.Przetrwać burzę
• Złość, zagubienie, frustracja, depresja
• Trzy kroki ujawniania się
6.Nieco praktyki (z teorii:-))
• Niewypowiedziane zasady - praktyczne rady dla Asperdzieciaka
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
1. Zespół Aspergera/spektrum autyzmu - wybrane zagadnienia w oparciu o założenia terapii behawioralno-poznawczej:
· Kilka słów o emocjach
· Zachowanie, a funkcjonowanie społeczne
· Język
· Wybrane narzędzia i techniki pracy
· Funkcje wykonawcze
2. Seksualność nastolatków z Zespołem Aspergera/spektrum autyzmu
· Rozumienie seksualności
· Seksualność, a pięć zmysłów
· Zagadnienia związane z rozwojem
· Rady dotyczące omawiania seksualności z nastolatkiem z ZA
· Umiejętności społeczne
· Kiedy seksualność nastolatka przyjmuje formy obsesyjne…..
· Podsumowanie
prowadzenie: Beata Jaworska
1. Zagadnienia teoretyczne: pojecie, rodzaje i typy diagnoz.
2. Cele diagnozy psychopedagogicznej. Diagnoza interdyscyplinarna w aspekcie społecznym, medycznym, psychologicznym i pedagogicznym.
3. Struktura procesu diagnostycznego.
4. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych tkwiące w warunkach środowiskowych, w błędach dydaktyczno- wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem czynników tkwiących w samych osobach diagnozowanych.
5. Zaburzenia rozwoju i socjalizacji i ich przyczyny.
6. Postępowanie psychopedagogiczne w diagnostyce indywidualnego przypadku.
7. Wybrane metody i techniki diagnostyczne w postępowaniu psychopedagogicznym.
8. Patomechanizmy wybranych zaburzeń rozwoju.
9. Dobór właściwych metod diagnostycznych.
10.Etapy procesu diagnozowania ze szczególnym uwzględnieniem czynności psychologicznych.
prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan
1. Terminarz oceny efektywności pomocy p-p dla dla uczniów z opinią, orzeczeniem lub indywidualnym rozpoznaniem potrzeby pomocy p-p przez nauczyciela.
2. Sposoby dokumentowania efektów dokonywania oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez nauczycieli, specjalistów, zespół nauczycieli.
3. Formułowanie wniosków/rekomendacji na podstawie wyników efektywności pomocy p-p.
prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło
1. Emocje – przykładowe teorie dotyczące emocji.
2. Geneza i rodzaje zaburzeń rozwoju emocjonalnego i społecznego u dzieci.
3. Rozwój mózgu małego dziecka kontekście rozwoju.
4. Specyfika i problemy poszczególnych etapów rozwoju dziecka.
5. Schematyczna karta rozwoju emocjonalnego.
6. Zaburzenia przywiązania– charakterystyka poszczególnych typów więzi.
7. Zaburzenia lękowe – rodzaje, objawy, pomoc.
8. Pobudzenie i zahamowanie emocjonalne.
9. Głębokie zaburzenia emocjonalne.
10. Psychologiczna analiza sytuacji w rodzinie rozbitej; skutki rozbicia rodziny – objawy prezentowane przez dziecko.
prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak
1. Zespół Downa, a rozwój dziecka.
2. Obszary rozwoju wymagające stymulacji.
3. Główne cele terapii.
4. Praktyczne rozwiązania w terapii dziecka z Zespołem Downa.
prowadzenie: Agata Rudzińska-Zigouras
1. Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w szkole masowej- studium przypadku
2. Zasady nauczania włączającego. Indywidualizacja nauczania
3. Metody, formy pracy z dzieckiem upośledzonym w klasie szkolnej.
4. Środki i pomoce dydaktyczne, jako wsparcie dla nauczyciela w realizacji podstawy programowej, dobór materiałów, treści dydaktycznych, ocenianie i dostosowanie wymagań (prezentacja wybranych)
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, jako wsparcie w rozwoju poznawczym, społecznym, emocjonalnym.
6. Elementy pracy wychowawczej:
- integracja z klasą,
- nauka umiejętności społecznych,
- motywowanie do nauki, pokonywanie trudności,
- identyfikacja i rozwój potencjałów oraz umiejętności pozaintelektualnych,
7. Współpraca z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
8. Nauczyciel w nauczaniu włączającym - dydaktyk i wychowawca.
1. Niepowodzenia szkolne –przyczyny, przejawy, metody korekcyjne.
2. Pojęcie „nieharmonijny rozwój” – definicja, znaczenie dla wszystkich uczestników procesu dydaktyko-wychowawczego.
3. Analiza osobowości uczniów.
4. Różnorodność w nauczaniu zindywidualizowanym.
5. Diagnoza funkcjonalna –wsparcie dla nauczyciela-wychowawcy.
6. Strategie pracy z dzieckiem o niskich możliwościach poznawczych.
7. Bezradność intelektualna w szkole.
8. Jak rozmawiać z dziećmi o ich trudnościach szkolnych? Umiejętności terapeutyczne nauczyciela.
9. Czynniki związane z organizacja nauczania, które wpływają na motywację wg M. Dembo.
10. Jak uczyć się skuteczniej? Rady i sugestie dla uczniów i nauczycieli.
11. Trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia.
1. Wybrane typologie postaw uczniowskich- informacje ogólne.
2. Strategie uczenia się: myślenie, odczuwanie, działania, kooperacja.
3. Typy uczniów: analityczny, emocjonalny, działający, współpracujący.
4. Wspieranie mocnych, korygowanie słabych stron poszczególnych typów w pracy dydaktyczno- wychowawczej.
5. Tworzenie profilu klasy.
6. Wskazówki metodyczne do pracy z poszczególnymi typami uczniów.
7. Wpływ postaw oraz strategii oddziaływań nauczycieli na efektywną pracę uczniów.
8. Dodatkowe kryteria klasyfikacji: twórczość i pracowitość (pilność).
9. Uczeń- zwycięzca, zadaniowiec, oryginał, przegrywający.
10. Wybrane testy diagnozujące style uczenia się, pracy, myślenia.
1. Zaburzenia koncentracji jako objaw osiowy ADHD/ ADD.
2. Wskaźniki diagnostyczne z obszaru zaburzeń koncentracji.
3. Rodzaje nadpobudliwości.
4. Lista zachowań sugerujących obecność zespołu zakłóceń uwagi.
5. Zaburzenia koncentracji w szkole. Organizacja nauki szkolnej- wybrane interwencje w pracy z dzieckiem z zaburzeniami koncentracji i uwagi.
6. Warunki do pracy w koncentracji.
7. Koncentracja a fizjologia, środowisko, nastawienie umysłu.
8. Techniki i ćwiczenia wspomagające koncentrację.
1. Stres jako reakcja obronna organizmu.
2. Stres dobry czy zły – jak go rozpoznać i nim zarządzać.
3. Jak wydobyć profity ze stresu.
4. Emocjonalne i behawioralne konsekwencje stresu.
5. Osiem cech decydujących o zdrowiu (psychoneuroimmunologia).
6. Psychologiczne techniki redukcji poziomu stresu dla starszych i młodszych.
7. Metody relaksacyjne dla starszych i młodszych (przykładowe techniki relaksacyjne i oddechowe).
8. Trudności szkolne jako źródło problemów wychowawczych
prowadzenie: mgr Aneta Teterycz
1. Mapy pojęć, mapy myśli.
2. Techniki notowania nielinearnego.
3. Wybrane mnemotechniki.
4. Wybrane techniki czytania ze zrozumieniem.
5. Aktywne powtórki.
1. Skutki zaniedbania własnego rozwoju wg A. Maslowa. Kryteria dojrzałej osobowości.
2. Idea „opiekuna spolegliwego” Tadeusza Kotarbińskiego.
3. Osobiste kompetencje emocjonalne- stopień radzenia sobie z sobą.
4. Społeczne kompetencje osobiste- stopień radzenia sobie z innymi.
5. Rola emocji i inteligencji emocjonalnej.
6. Kompetencje osobiste i społeczne - koszty braku
7. Wybrane zasoby osobiste i ich znaczenie dla pracy osoby wspierającej rozwój:
- optymizm, jako styl wyjaśniania zdarzeń życiowych
- poczucie skuteczności i sprawczości
- samoocena i poczucie wartości własnej
- poczucie koherencji
prowadzenie: Katarzyna Słowik
1. Przyczyny nieadekwatnego poczucia własnej wartości ucznia.
2. Filary adekwatnego poczucia własnej wartości.
3. Jak pracować z dzieckiem z nieadekwatnym poczuciem własnej wartości.
1. Autyzm – charakterystyka objawów w sferze emocji, komunikacji i funkcjonowania społecznego.
2. Rozwój kluczowych umiejętności – analiza porównawcza.
3. Rodzina dziecka z autyzmem.
4. Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem – zajęcia indywidualne i grupowe.
prowadzenie: Agata Rudzińska-Zigouras
1. Tematyka związana z autyzmem i zespołem Aspergera (definicja, klasyfikacja zaburzeń, diagnoza, przyczyny, charakterystyczne symptomy w zakresie wybranych sfer rozwojowych).
2. Strategie postępowania z dzieckiem ze spektrum autyzmu w przedszkolu:
· sposoby stymulacji poszczególnych sfer rozwoju,
· sposoby eliminowania niespecyficznych symptomów i zachowań trudnych,
· sposoby redukowania sztywności.
1. Autystyczne spektrum zachowań – specyfika zaburzenia:
- wyzwania komunikacyjne
- wyzwania społeczne
- wyzwania emocjonalne.
2. Uczeń z autystycznym spektrum zachowań w szkole:
- prawo oświatowe a uczeń z zespołem Aspergera
- strategie pomocy na lekcji
- „trudni” rówieśnicy
3. Metody, strategie, pomoce dydaktyczne na zajęciach indywidualnych i grupowych.
5. Metody edukacyjne i wychowawcze dostosowane do specyfiki ADHD.
6. Dziecko nadruchliwe w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.
7. Dorośli z ADHD –być może rodzice naszych wychowanków.
8. Metody pracy z rodzicami dzieci z ADHD.
9. Podstawowe wiadomości o metodach pracy z grupą, w której funkcjonuje dziecko z zespołem hiperkinetycznym.
10. Rady dla nauczycieli i wychowawców w zakresie nauczania i wychowania
11. Perspektywy życia z ADHD.
prowadzenie: dr Katarzyna Wieczorek (Patyk)
prowadzenie: Agata Rudzińska-Zigouras
1. Autyzm i Zespół Aspergera (definicja, klasyfikacja zaburzeń, diagnoza, przyczyny, charakterystyczne symptomy w zakresie komunikacji i rozwoju społecznego).
2. Sposoby uczenia czytania umysłu (nauczanie o emocjach, nauczanie o stanach wiedzy, zabawa w udawanie).
3. Zestaw zabaw, ćwiczeń i gier stymulujących rozwój teorii umysłu.
Szkolenie dla specjalistów poradni PP
1. Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.
2. Diagnoza dziecka z autyzmem – przegląd metod diagnostycznych, omówienie.
3. Wybrane metody terapeutyczne.
4. Współpraca z rodzicami dzieci z ASD.
prowadzenie: dr Katarzyna Wieczorek (Patyk)
- natężenia autyzmu,
- profilu psychoedukacyjnego,
- kompetencji życiowych.
Szkolenie dla specjalistów poradni PP
1. Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.
2. Pierwsze spotkanie z dzieckiem.
3. Terapia dzieci z ASD – metody, techniki – prezentacja, instruktaż.
4. Pomoce terapeutyczne – omówienie.
5. Wsparcie rodziny dziecka z ASD.
Szkolenie dla specjalistów poradni PP
1. Charakterystyka trudności dzieci z ASD – różne poziomy funkcjonowania komunikacyjnego.
- analiza porównawcza rozwoju komunikacji: osoby neurotypowe – osoby z ASD
- omówienie deficytów w funkcjonowaniu komunikacyjnym osób z ASD
2. Techniki i wybrane metody terapeutyczne w terapii logopedycznej.
- metody terapeutyczne osób z ASD – co dla logopedy?
- techniki terapeutyczne w pracy dziećmi i dorosłymi
- omówienie wybranych pomocy terapeutycznych
3. Styl interakcji terapeuty jako główny czynnik w terapii dzieci z ASD.
- różne style interakcji w procesie terapeutycznym – analiz porównawcza
- jaki styl interakcji dobrać do konkretnego dziecka?
- terapeuta dziecka z ASD
prowadzenie: dr Agnieszka Chodun
1. Warsztat – funkcjonowanie zmysłów.
2. Ocena funkcjonowania poszczególnych zmysłów.
3. Rodzaje zaburzeń sensoryczno-motorycznych.
4. Sekwencje sensoryczno-motoryczne, propozycje ćwiczeń, zasady i sposób opracowywania programów.
5. Projekcja nagrań.
6. Literatura przedmiotu.
1. Charakterystyka alternatywnych metod komunikowania się.
2. Specyfika rozwoju komunikacji u osób z autyzmem.
3. Poziomy rozwoju komunikacji – diagnoza umiejętności komunikowania się
4. Wspomaganie komunikacji na etapie przedsymbolicznym.
5. Przegląd systemów znaków komunikacji symbolicznej i ich właściwy dobór.
6. Charakterystyka pomocy do komunikowania się oraz urządzeń wysokiej technologii.
7. Strategie i procedury – metodyka wprowadzania znaków.
8. Tworzenie pierwszych pomocy do komunikacji – zajęcia warsztatowe.
1. Omówienie założeń teoretycznych metody. Prezentacja filmów video.
2. Przygotowanie do sesji ruchowej – doświadczenia ilustrujące zasady RR.
3. Sesja Ruchu Rozwijającego oraz analiza doświadczeń emocjonalnych z sesji RR.
4. Projektowanie przez uczestników warsztatu własnych scenariuszy zajęć.
5. Przeprowadzenie przez uczestników sesji wg opracowanych scenariuszy.
6. Możliwości wykorzystania metody Ruchu Rozwijającego.
prowadzenie: mgr Agata Rudzińska-Zigouras
1. Podstawowe założenia Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
2. Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka (zajęcia ruchowe):
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała (świadomość ciała);
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa
- ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracę z partnerem i grupą
- ćwiczenia twórcze.
prowadzenie: mgr Dorota Fornalska
prowadzenie: mgr Dorota Fornalska
prowadzenie: mgr Dorota Fornalska
prowadzenie: mgr Dorota Fornalska
1.Rola i obowiązki nauczyciela wspomagającego-kompetencje w procesie kształcenia zdalnego
2.Regulamin pracy zdalnej nauczyciela wspomagającego.
3.Metody nauczania online – rodzaje metod kształcenia zdalnego.
4.Zalety i wady kształcenia zdalnego dla uczniów ze SPE.
5.Wskazówki dla rodziców.
prowadzenie: dr Agnieszka Chodun
1. Lateralizacja – omówienie tematu na podstawie aktualnych wyników.
2. Mózg dziecka – rozwój w ujęciu neurologicznym.
3. Dominacja półkulowa, a trudności szkolne.
4. Stymulacja półkulowa w ujęciu integracji sensorycznej, logopedii, terapii słuchu (treningi słuchowe).
5. Dysleksja, a dominacja półkulowa.
6. Ocena lateralizacji oko, ręka, noga
7. PTLu- Przesiewowy Test Lateralizacji usznej – NOWOŚĆ diagnostyczna!
8. Co dalej? – dalsze postępowanie terapeutyczne w zależności od wyniku badania lateralizacji.
prowadząca: mgr Monika Niściór
prowadzące: Wioletta Bartkiewicz, Aneta Giczewska
wymiar godzinowy: 18 godzin dydaktycznych
prowadzenie: mgr Maria Bystrzanowska
1. Istota, przyczyny i objawy mutyzmu wybiórczego.
2. Sytuacja dziecka z MW w przedszkolu, szkole i w domu,
3. Kto i jak diagnozuje MW,
4. Skuteczne metody terapii MW,
5. Generalizacja mowy.
Uczestnik znajdzie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
Czy mutyzm wybiórczy to współczesna moda, czy to coś innego?
Czy rodzice mają wpływ na pojawienie się u dziecka mutyzmu wybiórczego?
Dlaczego dziecko będące na spacerze milknie na widok kolegi z grupy
przedszkolnej/klasy?
Na czym polega tzw. triada oddziaływań na dziecko z MW?
Jakie metody terapii MW są skuteczne?
Dlaczego ważna jest generalizacja mowy?
prowadzenie: mgr Maria Bystrzanowska
Uczestnik znajdzie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
Czy mutyzm wybiórczy to współczesna moda, czy to coś innego?
Czy rodzice mają wpływ na pojawienie się u dziecka mutyzmu wybiórczego?
Dlaczego dziecko będące na spacerze milknie na widok kolegi z grupy
przedszkolnej/klasy?
Na czym polega tzw. triada oddziaływań na dziecko z MW?
Jakie metody terapii MW są skuteczne?
Dlaczego ważna jest generalizacja mowy?
1. Rodzaje (typy) uszkodzeń zależne od stopnia ubytku słuchu u dziecka.
2. Funkcjonowanie dziecka z niedosłuchem w klasie/szkole ogólnodostępnej.
3. Przykłady trudności językowych dziecka.
4. Wskazówki praktyczne: jak pracować z dziecka z niedosłuchem w klasie/szkole ogólnodostępnej.
prowadzenie: Agnieszka Dziedzic
1. Zaburzenia przetwarzania słuchowego – charakterystyka zaburzenia (definicja, etiologia).
2. Diagnoza APD, diagnoza różnicowa i funkcjonalna.
3. Przedstawienie i omówienie poszczególnych typów APD
4. Funkcjonowanie ucznia z APD w klasie
5. Specjalne potrzeby edukacyjno-terapeutyczne – propozycje oddziaływań, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia.
1. Kompetencje kluczowe i ich rola w procesie edukacyjnym.
2. Omówienie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych kształcących kompetencje
kluczowe.
3. Propozycje metod, form pracy i pomocy dydaktycznych, które można wykorzystać do
kształtowania kompetencji kluczowych.
3. Planowanie i realizacja lekcji z uwzględnieniem kształtowania kompetencji
kluczowych - dobre praktyki.
1. Terminologia i charakterystyka korowych zaburzeń mowy
2. Przyczyny i mechanizmy zaburzeń językowych w przypadku alalii, niedokształcenia mowy o typie afazji, afazji dziecięcej
3. Diagnoza różnicowa – alalia, niedokształcenia mowy o typie afazji, afazja dziecięca a mutyzm, autyzm, rozwojowe zaburzenia mowy i języka, dysartria, zaburzenia rozwoju mowy i języka spowodowane niepełnosprawnością intelektualną lub uszkodzeniem słuchu.
4. Proces diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej – trudności diagnostyczne, kierunki i narzędzia stosowane w diagnozie
5. Trudności szkolne dziecka z korowymi zaburzeniami mowy
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna wobec dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji, alalią, afazją dziecięcą. Jak wspierać edukację dziecka z korowymi zaburzeniami mowy?
1. Terminologia logopedyczna dotycząca zaburzeń afatycznych u dzieci i doświadczenia pedagogiczne z pracy z dzieckiem/uczniem z afazją.
2. Objawy zaburzeń językowych i deficytów komunikacyjnych w afazji motorycznej.
3. Współpraca z rodziną dziecka/ucznia i specjalistami w terapii afatyka.
4. Zasady i techniki terapeutyczne wspierające rozwój językowy dziecka/ucznia z afazją motoryczną.
5. Praktyczne aspekty planowania zajęć, przygotowywania pomocy i realizacji zajęć/lekcji dla dziecka/ucznia z afazją motoryczną.
• przedstawione zostaną rozwiązania, do wykorzystania na tablicy interaktywnej czy monitorze, pozwalające całkowicie pozbyć się kredowej tablicy, w tym jak pracować z wykorzystaniem trendu BYOD (czyli użyciem telefonów uczniów),
• nauczyciele poznają platformy z gotowymi ćwiczeniami do wykorzystania na różnych przedmiotach. A także platformy do tworzenia własnych ćwiczeń,
• dowiedzą się jak urozmaicać zajęcia dzięki odpowiednim filmom wideo. Jakie i skąd brać oraz gdzie znaleźć do nich ćwiczenia oraz jak tworzyć własny materiał ćwiczeniowy do filmów,
• nauczą się tworzyć multimedialne zasoby takie jak plakaty czy interaktywne grafiki,
• poznają tworzenie interaktywnych quizów i fiszek,
• poznają programy do zbierania i katalogowania ciekawych stron znalezionych w Internecie.
Na szkoleniu wymagany dostęp do monitora/tablicy interaktywnej z Internetem
Jak uczyć myślenia komputacyjnego i algorytmicznego?
• Nauczyciele dowiedzą się co to jest i jak wykorzystać maty do kodowania na różnych edukacjach,
• poznają szereg zabaw i gier logicznych z wykorzystaniem między innymi kolorowych kubków,
• poznają sposoby na proste i ekonomiczne tworzenie pomocy dydaktycznych,
• dowiedzą się jak włączyć treści programistyczne w zajęcia dydaktyczne z zakresu różnych edukacji.
Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem
• Wprowadzenie podstaw kodowania w wizualnym środowisku Scratch 3.0,
• poznanie robotów Codey Rocky i mBot ,
• praca z wykorzystaniem koncepcji STEAM i Internetu Rzeczy,
• rozwijanie miękkich kompetencji: logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do problemów, kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.
• zdobycie wiedzy i narzędzi do poszerzenia oferty edukacyjnej swojej placówki,
• poznanie metodyki nauczania programowania.
Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem
Jak zainteresować programowaniem starszych uczniów? Czy można wykorzystać telefon komórkowy w celach edukacyjnych.
• Wprowadzenie podstaw programowania w środowisku App Inventor 2,
• praca z wykorzystaniem koncepcji STEAM i Internetu Rzeczy,
• nabycie umiejętności kreatywnego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów,
• rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, kreatywności i rozwiązywania problemów.
Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem, smartfony/tablety z systemem android
prowadzenie: Agnieszka Olszowa
1. Wprowadzenie do nauki kodowania i programowania
2. Metodyka wprowadzania najmłodszych w świat kodowania i programowania poprzez poznanie podstawowych pojęć i reguł kodowania i programowania
3. Programowanie bez komputera – przykłady gier, ćwiczeń i zabaw
4. Przegląd i prezentacja narzędzi pomocnych przy kodowaniu
5. Praktyczne zajęcia z użyciem mat i plansz edukacyjnych, przedmiotów wielokrotnego użytku
6. Kodowanie poprzez zabawy ruchowe oraz taniec
7. Programowanie w literaturze
Jak odnaleźć się w cyfrowym świecie i rozpoznać zagrożenia w Internecie? W jaki sposób chronić swoje dane i prywatność?
Uczestnicy:
• poznają najpopularniejsze formy aktywności w sieci Internet oraz związane z nimi zagrożenia,
• rozwiną kompetencje w obszarze podnoszenia wśród uczniów wiedzy i umiejętności związanych z bezpieczeństwem w Internecie, ochroną danych osobowych, prawem każdego człowieka do prywatności
• nabędą umiejętności wykorzystania gotowych materiałów dydaktycznych na temat bezpieczeństwa w Internecie i tworzenia materiałów własnych
• wykształcą nawyk poszanowania praw autorskich
Na szkoleniu wymagany dostęp do projektora lub monitora/tablicy interaktywnej z Internetem. Wskazane, aby uczestnicy dysponowali komputerem lub tabletem z dostępem do Internetu.
prowadzenie: Aneta Teterycz
1. Wyznaczanie priorytetów i celów
2. Selekcja zadań
3. Koncentracja na zadaniu
4. Zwalczanie skłonności do odwlekania
5. Pułapki w zarządzaniu
6. Aplikacje wspierające zarządzanie sobą w czasie
1. Budowa i działanie narządu głosu. Prawidłowe nawyki oddechowe
2. Patologia głosu – profilaktyka chorób gardła i krtani.
3. Higiena głosu.
4. Trening prawidłowej emisji głosu.
5. Trema w wystąpieniach publicznych.
6. Psychologiczne aspekty pracy głosem.
1. Aspekty prawne udzielania pierwszej pomocy.
2. Ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy.
3. Łańcuch przeżycia (działań ratowniczych).
4. Postępowanie z osobą przytomną po wypadku.
5. Postępowanie z osoba nieprzytomną z zachowanym oddechem.
6. Postępowanie z osobą nieprzytomną bez oddechu.
7. Postępowanie w urazach - uraz głowy, zwichnięcie, skręcenie, złamanie.
8. Ćwiczenia praktyczne.