fbpx

Rady Pedagogiczne

Aby zamówić, wypełnij formularz


Kliknij w interesujący Cię tytuł, aby wyświetlić program szkolenia!

Program szkolenia może być zmodyfikowany w zależności od potrzeb placówki.


  • Bajki terapeutyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

    1. Bajka i jej rola w wychowaniu dziecka.

    2. Terapeutyczna i diagnostyczna moc bajek.

    3. Metody doboru bajek dla danej grupy dzieci.

    4. Sposoby na tworzenie własnych bajek.


  • Bajkoterapia – sposoby zaspokajania emocji i rozwiązywania sytuacji trudnych.

    1. Możliwości wykorzystania bajkoterapii do regulacji emocji dziecka - oddziaływanie na normalizację wstydu, strachu, gniewu.

    2. Metodyka doboru bajek do problemu terapeutycznego i indywidualnej sytuacji dziecka.

    3. Praktyczne zastosowanie bajkoterapii w kontekście terapeutycznym - metody wspierające w bajkoterapii.


  • Diagnoza i terapia przez zabawę – warsztat pracy nauczyciela przedszkola.

    prowadzenie: Beata Jaworska

    1.Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwoju małego dziecka.

    2. Rola zabaw w diagnozie i terapii pedagogicznej.

    3. Propozycje zabaw terapeutycznych.


  • Wykorzystanie klocków LEGO ® w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej- warsztat dla nauczycieli

    prowadzenie: mgr Karolina Matczak

    1.   Wprowadzenie w filozofię LEGO ® Education i Umiejętności Przyszłości.

    2.   Idea: klocki LEGO ® w każdym uczniowskim piórniku i kąciku zabaw.

    3.   Grywalizacja - metody pracy oparte na doniesieniach neuronauk.

    4.   Praca warsztatowa na klockach LEGO ®: matematyczne gry, ćwiczenia i zabawy indywidualne oraz zespołowe, z instrukcją i bez oraz wstęp do robotyki i programowania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

    5.   Zgodność nowo poznanych treści z podstawą programową. Zastosowanie klocków LEGO ® w obszarach: matematycznym, językowym, społeczno-emocjonalnym, percepcyjnym, fizycznym i twórczym.

    6.   Prezentacja scenariusza zajęć konstrukcyjno - matematycznych z wykorzystaniem klocków LEGO®.


  • Emocje w przedszkolu

    1. Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju - Zespół Aspergera.

    2. Sposoby radzenia sobie z agresją w przedszkolu.

    3. Dziecko z trudnościami adaptacyjnymi.

    4. Dziecko zdolne.

    5. Dziecko z nadpobudliwością ruchową.


  • Jak rozwijać kreatywność, samodzielność i pomysłowość u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym?

    prowadzenie: Beata Jaworska                             

    1. Fazy rozwoju dziecka od drugiego roku życia oraz charakterystyczne dla nich zachowania dzieci.

    2. Kryzysy zachowań i sposoby radzenia sobie z nimi.

    3. Propozycje różnorodnych zabaw dla małych dzieci oraz w wieku przedszkolnym.


  • Elementy metody Marii Montessori w codziennej pracy z dziećmi

    prowadzenie: mgr Agata Rudzińska-Zigouras

     

    1.      Zasady pedagogiki Marii Montessori.

    2.      Montessori w przedszkolu i szkole.

    3.      Jak wykorzystać elementy metody Marii Montessori w codziennej pracy z dziećmi (warsztat):

    - Kalendarz kołowy czterech pór roku;

    - Lekcje ciszy;

    - Urodzinowe słoneczko – urodziny po montessoriańsku.

                              


  • Matematyka na poważnie i na wesoło - czyli zabawy, zajęcia i metody wprowadzające dzieci w wieku przedszkolnym w świat matematyki.

    1. Trochę psychologii na temat rozwoju dziecka i jego wpływu na przyswajanie pojęć matematycznych.

    2. Metody pozwalające na prowadzenie ciekawych zabaw matematycznych: Dziecięca matematyka E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Dar Zabawy F. Froebla; Matematyka na start A. Kornackiej.

    3. Propozycje zabaw, zajęć, scenariuszy do wykorzystania w codziennych sytuacjach edukacyjno- matematycznych.


  • Zabawy z matematyką dla dzieci w przedszkolu. Wielka matematyka dla małych.

    prowadzenie: dr Małgorzata Skura, mgr Michał Lisicki

    1. Rozwój myślenia matematycznego dziecka w wieku przedszkolnym (rytmy, klasyfikowanie, szeregowanie, myślenie przyczynowo - skutkowe, myślenie przez analogię, wnioskowanie o całości i części, myślenie kombinatoryczne).
    2. Procedura konstruowania podstawowych pojęć matematycznych. Jak dzieci uczą się liczyć, rachować, posługiwać miarami oraz pojęciami geometrycznymi?
    3. Podstawowe zasady organizacji zajęć matematycznych.
    4. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają myślenie matematyczne dzieci - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
    5. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają umiejętność posługiwania się liczbami i wykonywania podstawowych działań na liczbach (dodawania i odejmowanie) - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
    6. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają umiejętność orientowania się w przestrzeni, wykonywania ruchu w przestrzeni, dokonywania transformacji w przestrzeni - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
    7. Sytuacje zadaniowe, gry i zabawy, eksperymenty matematyczne, które rozwijają umiejętność rozpoznawania i nazywania podstawowych kształtów, składania i rozkładania kształtów na części, a też wnioskowania o własnościach figur geometrycznych - konkretne przykłady, możliwości modyfikacji propozycji.
    8. Rozwijanie intuicji probabilistycznych (prosta analiza statystyczna, wnioskowanie o prawdopodobieństwie pewnych zdarzeń) z wykorzystaniem gier i zabaw z klockami.


  • Metoda Dobrego Startu – założenia oddziaływania, przebieg zajęć

    1. Charakterystyka Metody Dobrego Startu w aspekcie dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym.

    2. Różne propozycje publikacji MDS - Piosenki do rysowania, Od wierszyka do rysunku, Od piosenki do literki, Od wierszyka do literki, Od wierszyka do figury geometrycznej.

    3. Rola MDS w rozwijaniu kompetencji i komunikacji językowej dziecka.

    4. MDS we wspomaganiu rozwoju dziecka oraz oddziaływań profilaktycznych.


  • Nauka przez zabawę - kreatywne wykorzystanie gier i zabaw.

    1. Rola pedagogiki zabawy w realizacji podstawy programowej.

    2. Zabawy budujące dobry klimat w grupie: na poznanie, integracyjne, z chustą animacyjną, przy muzyce.

    3. Tańce integracyjne.

    4. Wykorzystanie zabaw w procesie dydaktyczno-wychowawczym.


  • Fleksja języka - podejście praktyczne

    Prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak

    1. Fleksja języka - informacje ogólne.
    2. Jak uczyć fleksji języka? Ogólne zasady.
    3. Język polski jako obcy dla dzieci z trudnościami w nabywaniu systemu językowego.
    4. Deklinacja - ćwiczenia praktyczne.
    5. Koniugacja - ćwiczenia praktyczne.


  • Kreatywność to mięsień albo poza schematem - kreatywność

    Prowadzenie: Aneta Teterycz

    1.      Kreatywność i nauczyciel wspierający kreatywność uczniów

    2.      Kreatywność a kompetencje kluczowe

    3.      Podstawowe założenia treningu kreatywności

    4.      Kreatywność w edukacji - ćwiczenia

    5.      Kreatywność na rzecz samorozwoju - ćwiczenia

    6.      Kreatywność w relacjach - ćwiczenia


  • Diagnoza i terapia dysleksji, dysgrafii i dysortografii

    prowadzenie: mgr Agata Matuszewska

    1.       Etiologia i patomechanizmy dysleksji rozwojowej.

    2.       Symptomy zaburzeń dyslektycznych w wieku niemowlęcym i przedszkolnym.

    3.       Jak rozpoznać dysleksję, dysgrafię i dysortografię.

    4.       Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

    5.       Terapia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.


  • Praca z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych

    1. Zasady planowania pracy indywidualnej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

    2. Indywidualizacja a praca indywidualna.

    3. Zasady pracy z dzieckiem oraz rodzicami.

    4. Niepokoje nauczyciela związanymi z rozpoznaniem i pracą terapeutyczną z dzieckiem ze spektrum autyzmu lub zespołem Aspergera.

    5. Zabawy przeciw agresji - tworzenie dobrego klimatu w grupie.


  • Praktyczne aspekty dostosowywania wymagań dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym

    prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan

    1. Zadania nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu/szkole.
    2. Trudności, na jakie napotykają w przedszkolu/szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, niedowidzący, niedosłyszący, niepełnosprawni ruchowo, z autyzmem, z zespołem Aspergera.
    3. Planowanie pracy i dostosowywanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rozwiązania praktyczne.


  • Stymulowanie rozwoju dzieci poprzez gry i zabawy plastyczne, rytmiczne i słowne.

    1. Etapy rozwoju dzieci i przejawy aktywności.

    2. Warsztaty - gry i zabawy plastyczne, rytmiczne i słowne.

    3. Wpływ podejmowanych działań na rozwój uczniów.


  • Preorientacja zawodowa w przedszkolu - zasady organizacji

    1. Poznanie siebie.

    2. Świat zawodów i rynek pracy.

    3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.

    4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji.


  • Zabawy terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym

    1. Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwoju małego dziecka.

    2. Rola zabaw w diagnozie i terapii pedagogicznej.

    3. Propozycje zabaw terapeutycznych.


  • Metody stymulowania rozwoju dzieci w wieku do 3 lat

    1. Różnice indywidualne w rozwoju psychoruchowym dzieci w wieku do lat 3 - problemy adaptacyjne. 

    2. Jak wspierać maluchy w kształtowaniu własnego "ja" i pomagać im poznawać otoczenie.

    3. Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się.

    4. Zabawy dzieci - konkretne przykłady zajęć z maluchami.

    5. Stymulowanie aktywności ruchowej muzyką i śpiewem.


  • Logorytmika w grupie przedszkolnej

    1. Funkcje i założenia logorytmiki.
    2. Umiejętność umuzykalniania dzieci.
    3. Wpływ muzyki na rozwój dzieci.
    4. Podział ćwiczeń ze względu na ich przeznaczenie.
    5. Praktyczne poznanie ćwiczeń logorytmicznych.
    6. Dobór i przegląd odpowiedniej literatury muzycznej do zajęć.
    7. Tworzenie i modyfikacja własnych ćwiczeń logorytmicznych.


  • Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole

    1. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna?
    2. 7 kluczowych składników gotowości szkolnej.
    3. Diagnoza rozwoju dziecka 6-letniego.
    4. Na jakie pytania odpowiada diagnoza?
    5. Przykazania przedszkolne - czyli co zrobić aby krzywdy nie wyrządzić.


  • Edukacja włączająca - założenia a rzeczywistość

    prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan

    1. Organizacja kształcenia specjalnego w szkolnictwie ogólnodostępnym – zadania przedszkola/szkoły oraz zadania organu prowadzącego.
    2. Założenia edukacji włączającej.
    3. Warunki przedszkola/szkoły sprzyjające edukacji włączającej dziecka/ucznia ze SPE.
    4. Zadania i postawy wychowawcy, nauczycieli oraz specjalistów sprzyjające skutecznej edukacji włączającej.

  • O przewadze klocków nad Internetem! Perspektywa psychologiczna

    1. Klocki i Internet jako przedmiot doświadczeń dziecka.

    2. Znaczenie zabawy klockami i Internetem w rozwoju  poznawczym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym  dziecka.

    3. Atrakcyjność klocków i Internetu.

    4. Zagrożenia wynikające z zabawy klockami i Internetem.


  • Wpływy medialne - szanse i zagrożenia

    1. Cechy medialnego obrazu świata.

    2. Co prezentują media: „rzeczywistość obrazu” czy ”obraz rzeczywistości”.

    3. Wpływ mediów na świadomość i osobowość odbiorców:

                    funkcje mediów

                    rodzaje wpływów medialnych

                    potencjalne obszary oddziaływań medialnych (poznawczy, emocjonalny i behawioralny)

                    socjotechniki manipulacyjne stosowane w mediach

                    medialny świat iluzji-szansa czy zagrożenie?

    4. Komu i dlaczego zagraża IAD? czyli o istocie netoholizmu.

                   źródła atrakcyjności Internetu

                   kto jest najbardziej narażony na uzależnienie od Internetu czy komputera

                   objawy uzależnienia

                   fazy uzależnienia

                   skutki uzależnienia.

    5. Rodzaje gier komputerowych czyli o potędze RPG.

    6. Działania informacyjne, edukacyjne i alternatywne jako formy szkolnych programów profilaktycznych odpierających presje medialną.


  • Wspieranie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się. Okolice nauki. Osobowość i temperament, a zdolności

    1. Inteligencja emocjonalna i społeczna, przełożenie na praktykę szkolą (placówki).

    2. Pięcioczynnikowy model osobowości „Wielka piątka” w zastosowaniu na gruncie pedagogicznym.

    3. Temperament w szkolnej ławce:

    a) temperament, a inteligencja

    b) podstawowe cechy temperamentalne- energetyczny i czasowy wymiar temperamentu

    c) introwersja i ekstrawersja- wymiary najbardziej różniące ludzi między sobą

    d) ekstrawertyk i introwertyk w szkole. Jak rozpoznać ich w szkole

    e) typy temperamentalne wg. F. Littauer

    4. Pięć rodzajów nadpobudliwości

    5. Dlaczego niektóre dzieci zawsze uczą się najlepiej, a inne zawsze źle? 

    6. Błędy percepcji wpływające na szacowanie i ocenianie

    7. Trudności w uczeniu się jako źródło wykluczenia i marginalizacji

    a) koncepcja H. Rotha

    b) teoria socjolingwistyczna B. Bernsteina

    c) teoria reprodukcji kulturowej P. Bourdieu

    d) trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego E. Lemerta.


  • Wspieranie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się

    1. Jak wybrane techniki efektywnej nauki stymulują rozwój dzieci z obniżonymi  możliwościami poznawczymi.

    2. Strategie postępowania z dziećmi o obniżonych możliwościach poznawczych.

    3. Indywidualizacja w procesie nauczania/wychowania.

    4. Analizy osobowości – wybrane klasyfikacje typów uczniów.

    5. Nauczanie polisensoryczne.

    6. Przyjęte cele, a sposób i efektywność uczenia się.

    7. Jak się uczyć - rady praktyczne.

    8. Strategie pracy z uczniami o obniżonych możliwościach poznawczych.

    9. Siedem sposobów wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

    10. Dieta dla mózgu.


  • Edukacja zdalna dla uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi - wybrane narzędzia

    prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak

    1. Wyzwania edukacji zdalnej w kontekście SPE.
    2. Platformy komunikacyjne - korzyści i pułapki.
    3. Polecane platformy on-line - m.in. Canva, Learning Apps, Wordwall.
    4. Omówienie 3 wybranych platform- jak z nich korzystać, jakie dają nam możliwości.


  • Zajęcia terapeutyczne online - praktyczne rozwiązania

    prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak

    1. Zadania stymulujące percepcję wzrokową.
    2. Zadania stymulujące percepcję słuchową.
    3. Ćwiczenia czytania ze zrozumieniem.
    4. Ćwiczenia językowe.
    5. Ćwiczenia rozwijające kompetencje matematyczne.


  • Zdalnie zaangażowani. Jak uczyć, angażować i motywować w nauczaniu zdalnym

    prowadzenie: mgr Aneta Teterycz

    1. Rola nauczyciela w nauczaniu zdalnym
    2. Organizacja procesu nauczania w warunkach nauki zdalnej
    3. Narzędzia służące angażowaniu i motywowaniu uczniów do nauki
    4. Narzędzia przydatne w procesie przekazywania uczniom informacji zwrotnej


  • Zdalna terapia pedagogiczna okiem praktyka bez uzdolnień technicznych

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło 

    1.   Priorytety w edukacji zdalnej, czyli Maslow przed Bloomem

    2.   Kilka rad ogólnych dotyczących realizacji zajęć pedagogicznych on-line

    3.   Kilka rad technicznych- jak przełożyć treści do zajęć twarzą w twarz na kontakt on- line

    4.   Propozycje do wykorzystania - dobre źródła w cyberprzestrzeni oraz w przestrzeni tradycyjnej. Wybrane:

    ·         książki i poradniki do terapii pedagogicznej i zajęć korekcyjno- kompensacyjnych

    ·         programy edukacyjne

    ·         przydatne strony www

    ·         gry ćwiczące określone funkcje poznawcze

    5.   Dla zaawansowanych- wykaz wybranych aplikacji i stron do samodzielnego tworzenia pomocy dydaktycznych


  • Jak uczyć i wychowywać dziecko z zaburzeniami zachowania

    1. Problematyka zachowań destrukcyjnych i trudnych wychowawczo.

    2. Przyczyny trudności wychowawczych (wewnętrzne i środowiskowe), Specyfika zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń w procesie socjalizacji.

    3. Czynniki wynikające z dysfunkcjonalności rodziny, trudności edukacyjnych i zaburzeń rozwojowych jako źródeł problemów wychowawczych

    4. Metody korygowania zaburzonych zachowań i projektowania pracy wychowawczej z trudnymi uczniami. Interwencje na poziomie czynników mających źródło w dziecku, na poziomie interakcji nauczyciel-uczeń oraz szkoły.

    5. Wpływ postawy nauczyciela-wychowawcy na zachowania destrukcyjne


  • Jak pracować z agresywnym uczniem?

    prowadzenie: Katarzyna Słowik

    1.       Skąd bierze się agresja dzieci.

    2.       Jak reagować na agresję dziecka na lekcji.

    3.       Jak reagować w sytuacjach krytycznych.

    4.       Jak przeciwdziałać eskalacji agresji ze strony ucznia i budować z nim relację.


  • Zachowania trudne wynikające z zaburzeń sensorycznych dziecka

    prowadzenie: dr Agnieszka Chodun

    1.      Warsztat – funkcjonowanie zmysłów.

    2.      Ocena funkcjonowania poszczególnych zmysłów.

    3.      Rodzaje zaburzeń sensoryczno-motorycznych.

    4.      Podłoże zachowań trudnych wynikające z zaburzeń sensorycznych dziecka.

    5.      Strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci.

    6.      Projekcja nagrań.

    7.      Literatura przedmiotu.


  • Podstawy Integracji Sensorycznej w pracy nauczyciela, opiekuna i wychowawcy – jak wspomagać rozwój dziecka z zaburzeniami SI poprzez ćwiczenia i zabawy

    prowadzenie: Aneta Kędzierska

    1. Integracja sensoryczna – podstawowe zagadnienia.
    2. Rozwój dziecka a integracja sensoryczna.
    3. Niegrzeczne czy z problemami SI?
    4. Diagnoza i plan terapii.
    5. Nauczycielu poczuj to – zmysłowe warsztaty :)


  • Behawioralne i emocjonalne zaburzenia dzieci i młodzieży. Przyczyny, kryteria problemów behawioralnych i emocjonalnych (PBE)

    1. Nauka i zachowanie uczniów z PBE.

    2. Cele i funkcje zachowań destrukcyjnych.

    3. Problemy emocjonalne i behawioralne uczniów trudnych.

    4. Metody korygowania zaburzonych zachowań.

    5. Postawa oraz umiejętności nauczyciela w pracy z osobami o zaburzeniach zachowania.

    6. Mechanizmy i role grupowe.

    7. Komunikacja z rodzicami dzieci z PBE.

    8. Mechanizmy funkcjonalnego przystosowania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i zestawienie osiowych objawów ucznia funkcjonującego w danej roli z pożądanym działaniem nauczyciela.

    9. Dysfunkcje rozwojowe jako przyczyny trudnych zachowań (FAS, ADHD, Zespół Aspergera).


  • Depresja młodzieńcza, żałoba – wybrane sytuacje kryzysowe w życiu dzieci i młodzieży

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło

    1. Pojęcie kryzysu.
    2. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej.
    3. Depresje u dzieci i młodzieży.
    4. Proces żałoby – wprowadzenie.
    5. Etapy przeżywania żałoby.
    6. Jak konstruktywnie radzić sobie z żalem po stracie.
    7. Zalecenia dla pedagoga podejmującego interwencję w sytuacji kryzysu.

  • Wsparcie dziecka/nastolatka w procesie żałoby

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło

    1. Proces żałoby - wprowadzenie.
    2. Emocje w okresie żałoby.
    3. Specyfika żałoby dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych.
    4. Przebieg żałoby.
    5. Przeszkody w procesie żałoby przeżywania.
    6. Moje dziesięć praw dziecka w żałobie.
    7. Wsparcie ucznia przeżywającego stratę kogoś bliskiego.
    8. Wsparcie dla grupy rówieśniczej.
    9. Rola dorosłych – pracowników szkoły/placówki.
    10. Pomocne strony, literatura, przykładowe scenariusze zajęć, bajki terapeutyczne.


  • Depresja nastolatków. Zachowania samobójcze

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło

    1.       Rozwój człowieka według E. Eriksona.

    2.       Cechy charakterystyczne okresu dojrzewania, objawy kryzysu rozwojowego.

    3.       Czynniki chroniące w zachowaniach problemowych młodzieży w kontekście oddziaływań wychowawczych szkoły.

    4.       Depresja, definicje, rodzaje, objawy.

    5.       Maski depresji.

    6.       Profilaktyka samobójstw.

    7.       Sygnały świadczące o tym, że uczeń przeżywa kryzys – działania prewencyjne.

    8.       Procedura 10 kroków, w sytuacji zagrożenia M. Anthony’ego.

    9.       Samookaleczenia- rodzaje, przyczyny.

    10.   Żałoba dziecka. Pomaganie dzieciom w związku ze śmiercią i żałobą.


  • Agresja i przemoc szkolna

    Agresja i przemoc szkolna

    1. Agresja- definicje, przyczyny, rodzaje.

    2. Agresja na różnych poziomach rozwojowych.

    3. Przemoc szkolna- cechy charakterystyczne.

    4. Wpływ środowiska rodzinnego szkoły oraz grupy rówieśniczej na zachowania agresywne.

    5. Wpływ szkoły- czynniki organizacyjne i wynikające z relacji nauczyciel - uczeń.

    6. Profil osób biorących udział w prześladowaniach.

    7. Mechanizm stawania się sprawca przemocy. Konsekwencje ponoszone przez sprawców.

    8. Interwencja w sytuacji „gorącej agresji”.

    9. Wspieranie rozwoju moralnego. Poziomy wnioskowania moralnego, jako metoda korygowania zachowań agresywnych.


  • Zachowania opozycyjno-buntownicze. Zaburzenia zachowania

    1. Zaburzenia opozycyjno -buntownicze i poważne zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Wybrane kryteria diagnostyczne.

    2. Interwencja wychowawcza, metody korygowania zaburzonych zachowań. Techniki modyfikacji zachowania.

    3. Postawa nauczyciela-wychowawcy, jako jeden z czynników profilaktyki oraz i korygowania zachowań destrukcyjnych.

    4. Praktyczne kształtowanie umiejętności społecznych i życiowych wychowanków,

    5. Głębokie zaburzenia emocjonalne. Działania korekcyjne nauczyciela- wychowawcy

    6. Zestawienie ról w grupie wychowawczej. Mechanizmy grupowe.

    7. Zniekształcenia poznawcze w wybranych grupach zaburzeń.

    8. Sześć kroków uczenia się umiejętności społecznych.


  • Klasa jako grupa a oddziaływania wychowawcze

    1. Klasa szkolna jako grupa.

    2. Budowanie relacji nauczyciel –uczeń.

    3. Relacja szkoła –rodzina.

    4. Praca wychowawcza z klasą –metody pracy w grupie.

    5. Diagnoza grupy - przykładowa karta diagnozy.

    6. Kto i kiedy radzi sobie z dyscyplina w klasie? Przykładowe techniki behawioralno- komunikacyjne.

    7. Aspekty zarządzania klasą i jej kontroli.

    8. Mechanizmy grupowe w klasie. Techniki modyfikacji zachowania.

    9. Społeczny wymiar sytuacji szkolnej – kierowanie zespołem klasowym.


  • Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) – założenia a rzeczywistość

    prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan

    1. WOPFU w świetle prawa oświatowego – obowiązki i zadania dyrektora, nauczycieli, specjalistów.
    2. WOPFU – zasady opracowania, metody zbierania danych.
    3. Planowanie diagnozy i jej przeprowadzenie.
    4. Redagowanie WOPFU zgodnie z przeprowadzoną diagnozą – aspekt praktyczny.
    5. Wykorzystanie WOPFU w IPET, czyli ocena efektywności i co dalej?

  • Praca z uczniem z rodziny dysfunkcjonalnej i zmarginalizowanej

    1. Praca z rodziną dysfunkcyjną i zmarginalizowaną.

    2. Konsekwencje dysfunkcji dla dorosłych członków rodziny oraz dzieci.

    3. Funkcjonalne mechanizmy przystosowawcze dzieci z rodzin z problemem uzależnień.

    4. Przemoc w rodzinie i jej konsekwencje.

    5. Strategie pracy nauczyciela- wychowawcy.


  • ADHD w teorii i praktyce

    1. Pięć rodzajów nadpobudliwości

    2. Przyczyny i objawy zespołu hiperkinetycznego.

    3. Objawy specyficzne związane z wiekiem, płcią oraz uwarunkowaniami środowiskowymi:

    4. ADHD „wzmacnianie” przez dysfunkcje rodzinne.

    5. Metody edukacyjne i wychowawcze dostosowane do specyfiki ADHD.

    6. Dziecko nadruchliwe w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.

    7. Dorośli z ADHD –być może rodzice naszych wychowanków.

    8. Metody pracy z rodzicami dzieci z ADHD.

    9. Podstawowe wiadomości o metodach pracy z grupą, w której funkcjonuje dziecko z zespołem hiperkinetycznym.

    10. Rady dla nauczycieli i wychowawców w zakresie nauczania i wychowania

    11. Perspektywy życia z ADHD.


  • Praca z uczniem z zespołem FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy)

    1. Płodowy Zespół Alkoholowy - przyczyny, objawy.

    2. Specyfika osobowości osób z zespołem FAS.

    3. Opieka nad dzieckiem z FAS.

    4. Zaburzenia pierwotne i wtórne.

    5. Nauczanie „FAS- trygowanych” dzieci.

    6. Nastolatki z FAS.

    7. Współpraca z rodzinami.

    8. Trudności osobiste rodziców, opiekunów i wychowawców –jak sobie z nimi radzić?


  • Wybrane dysfunkcje rozwojowe (ADHD, Zespół Aspergera, FAS)

    1. Problematyka ukrytej niepełnosprawności –ogólne omówienie problematyki zajęć.

    2. Współpraca z rodzinami dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

    3. ADHD czyli praca z dzieckiem „bardziej”. Objawy osiowe, podtypy. Funkcjonowanie szkolne

    4. Zespół Aspergera –geniusz może być nienormalnością.

    5. Strategie wspierania w zakresie zaburzeń komunikacji, zaburzeń społecznych z zachowania.

    6. FAS –Płodowy Zespół Alkoholowy.

    7. Specyfika funkcjonowania dziecka oraz nastolatka z zaburzeniami poalkoholowymi, wskazania dla i opiekunów.


  • Zespół Aspergera - strategie wspierania ucznia

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło

    1. Ogólne informacje na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.

    2. Przyczyny problemów w interakcjach społecznych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

    3. Typowe objawy ZA- ogólna charakterystyka dziecka.

    4. Zaburzenia w sferze zachowania, umiejętności społecznych, komunikacji.

    5. Problemy w koordynacji ruchowej (niezgrabność ruchowa), zaburzenia sensoryczne, dodatkowe problemy.

    6. Strategie wspierania ucznia w zakresie zaburzeń związanych z aktywnością i zachowaniem.

    7. Strategie wspierania ucznia w zakresie zaburzeń społecznych.

    8. Strategie wspierania ucznia w zakresie zaburzeń komunikacji.

    9. Umiejętności poznawcze. Wskazówki dydaktyczne.


  • Zespół Aspergera w okresie dojrzewania - wzloty, upadki i cała reszta

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło

    1.Zespół Aspergera- podstawowe informacje i pojęcia
    2.Zespół Aspergera jako zaburzenie uczenia się zachowań społecznych
    • Zaburzenia w zakresie rozumienia społecznego
    • Kłopoty z tożsamością i poczuciem własnej wartości.
    • ZA, a społeczny kontekst rozwoju nastolatków. Wspieranie „osobistej nawigacji” w okresie dojrzewania.
    3.Związki koleżeńskie nastolatków z ZA
    • Sześć poziomów przyjaźni. Postawy wspierające nawiązywanie i utrzymywanie przyjaźni
    • Myślenie absolutne i relatywne. Interakcja otwarta i instrumentalne
    • Praktyczna nauka umiejętności związanych z budowaniem relacji koleżeńskich
    4.Zaburzenia sensoryczne. Wybrane strategie radzenia sobie z problemami sensorycznymi
    5.Przetrwać burzę
    • Złość, zagubienie, frustracja, depresja
    • Trzy kroki ujawniania się
    6.Nieco praktyki (z teorii:-))
    • Niewypowiedziane zasady - praktyczne rady dla Asperdzieciaka


  • Zespół Aspergera–zagadnienia terapii behawioralno-poznawczej. Seksualność nastolatków z ZA

    prowadzenie: mgr Joanna Nienałtowska-Padło

    1.      Zespół Aspergera - wybrane zagadnienia w oparciu o założenia terapii behawioralno-poznawczej:
    ·         Kilka słów o emocjach
    ·         Zachowanie, a funkcjonowanie społeczne
    ·         Język
    ·         Wybrane narzędzia i techniki pracy
    ·         Funkcje wykonawcze
    2.      Seksualność nastolatków z Zespołem Aspergera
    ·         Rozumienie seksualności
    ·         Seksualność, a pięć zmysłów
    ·         Zagadnienia związane z rozwojem
    ·         Rady dotyczące omawiania seksualności z nastolatkiem z ZA
    ·         Umiejętności społeczne
    ·         Kiedy seksualność nastolatka przyjmuje formy obsesyjne…..
    ·         Podsumowanie


  • Diagnoza psychopedagogiczna dziecka

    prowadzenie: Beata Jaworska

    1. Zagadnienia teoretyczne: pojecie, rodzaje i typy diagnoz. 

    2. Cele diagnozy psychopedagogicznej. Diagnoza interdyscyplinarna w aspekcie społecznym, medycznym, psychologicznym i pedagogicznym. 

    3. Struktura procesu diagnostycznego. 

    4. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych tkwiące w warunkach środowiskowych, w błędach dydaktyczno- wychowawczych,  ze szczególnym uwzględnieniem czynników tkwiących w samych osobach diagnozowanych.

    5. Zaburzenia rozwoju i socjalizacji i ich przyczyny.

    6. Postępowanie psychopedagogiczne w diagnostyce indywidualnego przypadku.

    7. Wybrane metody i techniki diagnostyczne w postępowaniu psychopedagogicznym.

    8. Patomechanizmy wybranych zaburzeń rozwoju.

    9. Dobór właściwych metod diagnostycznych.

    10.Etapy procesu diagnozowania ze szczególnym uwzględnieniem czynności psychologicznych. 

           


  • Ocena efektywności udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

    prowadzenie: dr Amelia Dziurda-Multan

    1.   Terminarz oceny efektywności pomocy p-p dla dla uczniów z opinią, orzeczeniem lub indywidualnym rozpoznaniem potrzeby pomocy p-p przez nauczyciela.

    2.   Sposoby dokumentowania efektów dokonywania oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez nauczycieli, specjalistów, zespół nauczycieli.

    3.   Formułowanie wniosków/rekomendacji na podstawie wyników efektywności pomocy p-p.       


  • Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży

    1. Edukacja emocjonalna.

    2. Przyczyny, objawy zaburzeń emocjonalnych.

    3. Znaczenie problematyki rozwoju emocjonalnego w praktyce dydaktyczno- wychowawczej.

    4. Przyczyny, objawy zaburzeń emocjonalnych.

    5. Głębokie zburzenia emocjonalne. Działania korekcyjne nauczyciela.

    6. Metody pracy dziećmi i młodzieżą prezentującymi zaburzenia.


  • Terapia dziecka z Zespołem Downa

    prowadzenie: mgr Dagmara Kubiak

    1. Zespół Downa, a rozwój dziecka.
    2. Obszary rozwoju wymagające stymulacji.
    3. Główne cele terapii.
    4. Praktyczne rozwiązania w terapii dziecka z Zespołem Downa.


  • Dziecko niepełnosprawne intelektualnie w przedszkolu/szkole – diagnoza, metody pracy, dokumentowanie

    prowadzenie: Agata Rudzińska-Zigouras

    1. Diagnoza pedagogiczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
    2. Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna w świetle aktualnego rozporządzenia.
    3. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka.
    4. Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Wychowawczych.
    5. Oddziaływania terapeutyczne (metody pracy z dziećmi NI)
    6. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.

  • Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole masowej

    1. Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w szkole masowej- studium przypadku

    2. Zasady nauczania włączającego. Indywidualizacja nauczania

    3. Metody, formy pracy z dzieckiem upośledzonym w klasie szkolnej.

    4. Środki i pomoce dydaktyczne, jako wsparcie dla nauczyciela w realizacji podstawy programowej, dobór materiałów, treści dydaktycznych, ocenianie i dostosowanie wymagań (prezentacja wybranych)

    5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, jako wsparcie w rozwoju poznawczym, społecznym, emocjonalnym.

    6. Elementy pracy wychowawczej:

    - integracja z klasą,

    - nauka umiejętności społecznych,

    - motywowanie do nauki, pokonywanie trudności,

    - identyfikacja i rozwój potencjałów oraz umiejętności pozaintelektualnych,

    7. Współpraca z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

    8. Nauczyciel w nauczaniu włączającym - dydaktyk i wychowawca.


  • Wspomaganie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się. Praktyczna pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży z trudnościami szkolnymi

    1. Niepowodzenia szkolne –przyczyny, przejawy, metody korekcyjne.

    2. Pojęcie „nieharmonijny rozwój” – definicja, znaczenie dla wszystkich uczestników procesu dydaktyko-wychowawczego.

    3. Analiza osobowości uczniów.

    4. Różnorodność w nauczaniu zindywidualizowanym.

    5. Diagnoza funkcjonalna –wsparcie dla nauczyciela-wychowawcy.

    6. Strategie pracy z dzieckiem o niskich możliwościach poznawczych.

    7. Bezradność intelektualna w szkole.

    8. Jak rozmawiać z dziećmi o ich trudnościach szkolnych? Umiejętności terapeutyczne nauczyciela.

    9. Czynniki związane z organizacja nauczania, które wpływają na motywację wg M. Dembo.

    10. Jak uczyć się skuteczniej? Rady i sugestie dla uczniów i nauczycieli.

    11. Trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia.


  • Skuteczna organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce wraz z interpretacją zapisów w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych
    1. Zmiany w przepisach prawa dotyczące pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym porównanie rozporządzeń.
    2. Nowe formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
    3. Zadania wychowawców, nauczycieli, specjalistów.
    4. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych utrudniających funkcjonowanie ucznia w szkole/przedszkolu.
    5. Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole - praktyczne wskazówki.
    6. Dokumentowanie systemu pomocy psychologiczno - pedagogicznej - wzory dokumentów - procedury, IPET-y, wnioski, pisma.
    7. Praktyczne wskazówki - jak przygotować się do kontroli MEN.
    8. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
    9. Zasady dokumentowania pomocy pp.


  • Diagnoza typów uczniów. Jak efektywnie pracować z klasą będącą zbiorem indywidualności o różnych możliwościach i preferencjach.

    1. Wybrane typologie postaw uczniowskich- informacje ogólne.

    2. Strategie uczenia się: myślenie, odczuwanie, działania, kooperacja.

    3. Typy uczniów: analityczny, emocjonalny, działający, współpracujący.

    4. Wspieranie mocnych, korygowanie słabych stron poszczególnych typów w pracy dydaktyczno- wychowawczej.

    5. Tworzenie profilu klasy.

    6. Wskazówki metodyczne do pracy z poszczególnymi typami uczniów.

    7. Wpływ postaw oraz strategii oddziaływań nauczycieli na efektywną pracę uczniów.

    8. Dodatkowe kryteria klasyfikacji: twórczość i pracowitość (pilność).

    9. Uczeń- zwycięzca, zadaniowiec, oryginał, przegrywający.

    10. Wybrane testy diagnozujące style uczenia się, pracy, myślenia.


  • Zaburzenia koncentracji u dzieci i młodzieży

    1. Zaburzenia koncentracji jako objaw osiowy ADHD/ ADD.

    2. Wskaźniki diagnostyczne z obszaru zaburzeń koncentracji.

    3. Rodzaje nadpobudliwości.

    4. Lista zachowań sugerujących obecność zespołu zakłóceń uwagi.

    5. Zaburzenia koncentracji w szkole. Organizacja nauki szkolnej- wybrane interwencje w pracy z dzieckiem z zaburzeniami koncentracji i uwagi.

    6. Warunki do pracy w koncentracji.

    7. Koncentracja a fizjologia, środowisko, nastawienie umysłu.

    8. Techniki i ćwiczenia wspomagające koncentrację.


  • Stres dobry i zły. Jak uczyć uczniów konstruktywnych metod radzenia sobie ze stresem

    1. Stres jako reakcja obronna organizmu.

    2. Stres dobry czy zły – jak go rozpoznać i nim zarządzać.

    3. Jak wydobyć profity ze stresu.

    4. Emocjonalne i behawioralne konsekwencje stresu.

    5. Osiem cech decydujących o zdrowiu (psychoneuroimmunologia).

    6. Psychologiczne techniki redukcji poziomu stresu dla starszych i młodszych.

    7. Metody relaksacyjne dla starszych i młodszych (przykładowe techniki relaksacyjne i oddechowe).

    8. Trudności szkolne jako źródło problemów wychowawczych


  • Techniki szybkiego uczenia się

    prowadzenie: mgr Aneta Teterycz

    1.    Mapy pojęć, mapy myśli.

    2.    Techniki notowania nielinearnego.

    3.    Wybrane mnemotechniki.

    4.    Wybrane techniki czytania ze zrozumieniem.

    5.    Aktywne powtórki.


  • Zasoby i kompetencje osobiste osób wspierających rozwój

    1. Skutki zaniedbania własnego rozwoju wg A. Maslowa. Kryteria dojrzałej osobowości.

    2. Idea „opiekuna spolegliwego” Tadeusza Kotarbińskiego.

    3. Osobiste kompetencje emocjonalne- stopień radzenia sobie z sobą.

    4. Społeczne kompetencje osobiste- stopień radzenia sobie z innymi.

    5. Rola emocji i inteligencji emocjonalnej.

    6. Kompetencje osobiste i społeczne - koszty braku

    7. Wybrane zasoby osobiste  i ich znaczenie dla pracy osoby wspierającej rozwój:

    - optymizm, jako styl wyjaśniania zdarzeń życiowych

    - poczucie skuteczności i sprawczości

    - samoocena i poczucie wartości własnej

    - poczucie koherencji


  • Jak wspierać poczucie własnej wartości ucznia?

    prowadzenie: Katarzyna Słowik

    1. Przyczyny nieadekwatnego poczucia własnej wartości ucznia.

    2. Filary adekwatnego poczucia własnej wartości.

    3. Jak pracować z dzieckiem z nieadekwatnym poczuciem własnej wartości.


  • Autyzm – co nauczyciel przedszkola wiedzieć powinien?

    1. Autyzm – charakterystyka objawów w sferze emocji, komunikacji i funkcjonowania społecznego.

    2. Rozwój kluczowych umiejętności – analiza porównawcza.

    3. Rodzina dziecka z autyzmem.

    4. Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem – zajęcia indywidualne i grupowe.


  • Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu. Strategie postępowania w trudnych sytuacjach

    prowadzenie: Agata Rudzińska-Zigouras

    1.   Tematyka związana z autyzmem i zespołem Aspergera (definicja, klasyfikacja zaburzeń, diagnoza, przyczyny, charakterystyczne symptomy w zakresie wybranych sfer rozwojowych).

    2.   Strategie postępowania z dzieckiem ze spektrum autyzmu w przedszkolu:

    ·   sposoby stymulacji poszczególnych sfer rozwoju,

    ·   sposoby eliminowania niespecyficznych symptomów i zachowań trudnych,

    ·   sposoby redukowania sztywności.


  • Uczeń z autystycznym spektrum zachowań w szkole masowej

    1. Autystyczne spektrum zachowań – specyfika zaburzenia:

    - wyzwania komunikacyjne

    - wyzwania społeczne

    - wyzwania emocjonalne.

    2. Uczeń z autystycznym spektrum zachowań w szkole:

    - prawo oświatowe  a uczeń z zespołem Aspergera

    - strategie pomocy na lekcji

    - „trudni” rówieśnicy

    3. Metody, strategie, pomoce dydaktyczne na zajęciach indywidualnych i grupowych.

    5. Metody edukacyjne i wychowawcze dostosowane do specyfiki ADHD.

    6. Dziecko nadruchliwe w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.

    7. Dorośli z ADHD –być może rodzice naszych wychowanków.

    8. Metody pracy z rodzicami dzieci z ADHD.

    9. Podstawowe wiadomości o metodach pracy z grupą, w której funkcjonuje dziecko z zespołem hiperkinetycznym.

    10. Rady dla nauczycieli i wychowawców w zakresie nauczania i wychowania

    11. Perspektywy życia z ADHD.


  • Strategie komunikacji z dziećmi z autyzmem - przegląd strategii

    prowadzenie: dr Katarzyna Wieczorek (Patyk)

    1. Założenia i cele behawioralnych strategii kształtowania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z autyzmem.
    2. Realizacja i ewaluacja wybranych strategii.

  • Teoria umysłu – jak uczyć dzieci ze spektrum autyzmu czytania umysłu

    prowadzenie: Agata Rudzińska-Zigouras  

    1. Autyzm i Zespół Aspergera (definicja, klasyfikacja zaburzeń, diagnoza, przyczyny, charakterystyczne symptomy w zakresie komunikacji i rozwoju społecznego).
    2. Sposoby uczenia czytania umysłu (nauczanie o emocjach, nauczanie o stanach wiedzy, zabawa w udawanie).
    3. Zestaw zabaw, ćwiczeń i gier stymulujących rozwój teorii umysłu.


  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – zagadnienia diagnozy i terapii

    Szkolenie dla specjalistów poradni PP

    1. Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.

    2. Diagnoza dziecka z autyzmem – przegląd metod diagnostycznych, omówienie.

    3. Wybrane metody terapeutyczne.

    4. Współpraca z rodzicami dzieci z ASD.


  • Diagnoza funkcjonalna dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - przegląd narzędzi

    prowadzenie: dr Katarzyna Wieczorek (Patyk)

    1. Narzędzia do oceny:
        - komunikacji i umiejętności społecznych,

              - natężenia autyzmu,  

              - profilu psychoedukacyjnego,

              - kompetencji życiowych.


  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – terapia w nurcie rozwojowym

    Szkolenie dla specjalistów poradni PP

    1. Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.

    2. Pierwsze spotkanie z dzieckiem.

    3. Terapia dzieci z ASD – metody, techniki – prezentacja, instruktaż.

    4. Pomoce terapeutyczne – omówienie.

    5. Wsparcie rodziny dziecka z ASD.


  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – omówienie zagadnień terapii logopedycznej małego dziecka

    Szkolenie dla specjalistów poradni PP

    1. Charakterystyka trudności dzieci z ASD – różne poziomy funkcjonowania komunikacyjnego.

    - analiza porównawcza rozwoju komunikacji: osoby neurotypowe – osoby z ASD

    - omówienie deficytów w funkcjonowaniu komunikacyjnym osób z ASD

    2. Techniki i wybrane metody terapeutyczne w terapii logopedycznej.

    - metody terapeutyczne osób z ASD – co dla logopedy?

    - techniki terapeutyczne w pracy dziećmi i dorosłymi

    - omówienie wybranych pomocy terapeutycznych

    3. Styl interakcji terapeuty jako główny czynnik w terapii dzieci z ASD.

    - różne style interakcji w procesie terapeutycznym – analiz porównawcza

    - jaki styl interakcji dobrać do konkretnego dziecka?

    - terapeuta dziecka z ASD


  • Zaburzenia sensoryczne i praca sekwencjami z dziećmi z autyzmem

    prowadzenie: dr Agnieszka Chodun

    1.      Warsztat – funkcjonowanie zmysłów.

    2.      Ocena funkcjonowania poszczególnych zmysłów.

    3.      Rodzaje zaburzeń sensoryczno-motorycznych.

    4.      Sekwencje sensoryczno-motoryczne, propozycje ćwiczeń, zasady i sposób opracowywania programów.

    5.      Projekcja nagrań.

    6.      Literatura przedmiotu.


  • AAC. Wprowadzenie alternatywnych metod komunikacji u osób z autyzmem

    1. Charakterystyka alternatywnych metod komunikowania się.
    2. Specyfika rozwoju komunikacji u osób z autyzmem.
    3. Poziomy rozwoju komunikacji – diagnoza umiejętności komunikowania się
    4. Wspomaganie komunikacji na etapie przedsymbolicznym.
    5. Przegląd systemów znaków komunikacji symbolicznej i ich właściwy dobór.
    6. Charakterystyka pomocy do komunikowania się oraz urządzeń wysokiej technologii.
    7. Strategie i procedury – metodyka wprowadzania znaków.
    8. Tworzenie pierwszych pomocy do komunikacji – zajęcia warsztatowe.


  • Metoda Ruchu Rozwijającego bazującego na pracy Weroniki Sherborne

    1. Omówienie założeń teoretycznych metody. Prezentacja filmów video.
    2. Przygotowanie do sesji ruchowej – doświadczenia ilustrujące zasady RR.
    3. Sesja Ruchu Rozwijającego oraz analiza doświadczeń emocjonalnych z sesji RR.
    4. Projektowanie przez uczestników warsztatu własnych scenariuszy zajęć.
    5. Przeprowadzenie przez uczestników sesji wg opracowanych scenariuszy.
    6. Możliwości wykorzystania metody Ruchu Rozwijającego.


  • Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch z wykorzystaniem elementów Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

    prowadzenie: mgr Agata Rudzińska-Zigouras 

    1.      Podstawowe założenia Metody Ruchu  Rozwijającego Weroniki Sherborne.

    2.      Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka (zajęcia ruchowe):

    - ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała (świadomość ciała);

    - ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa                                       

    - ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracę z partnerem i grupą

                - ćwiczenia twórcze.


  • Nauczyciel wspomagający - prawa i obowiązki w praktyce

    prowadzenie: mgr Dorota Fornalska 

    1. Przepisy prawa oświatowego dotyczące nauczyciela wspomagającego.
    2. Rola i zadaniami nauczyciela wspomagającego.
    3. Współpraca z nauczycielami wiodącymi na lekcji – rozwiązywanie trudnych sytuacji.

  • Nauczyciel wspomagający - zasady skutecznej współpracy

    prowadzenie: mgr Dorota Fornalska 

    1. Komunikacja z rodzicami dziecka.
    2. Zasady współpracy z innymi nauczycielami.
    3. Trudne sytuacje w pracy nauczyciela wspomagającego.

  • Nauczyciel wspomagający - dokumentacja pracy

    prowadzenie: mgr Dorota Fornalska 

    1. Obowiązująca dokumentacja dotyczącą nauczyciela wspomagającego.
    2. Tworzenie dokumentów dla ucznia z orzeczeniem.

  • Nauczyciel wspomagający - praca zdalna z uczniem ze SPE

    prowadzenie: mgr Dorota Fornalska 

    1.Rola i obowiązki nauczyciela wspomagającego-kompetencje w procesie kształcenia zdalnego
    2.Regulamin pracy zdalnej nauczyciela wspomagającego.
    3.Metody nauczania online – rodzaje metod kształcenia zdalnego.
    4.Zalety i wady kształcenia zdalnego dla uczniów ze SPE.
    5.Wskazówki dla rodziców.


  • Integracja sensomotoryczna dziecka – diagnoza i terapia zaburzeń

    prowadzenie: dr Agnieszka Chodun

    1. Warsztat – funkcjonowanie zmysłów.
    2. Poznanie teorii integracji sensorycznej J. Ayres.
    3. Ocena funkcjonowania poszczególnych zmysłów – diagnoza zaburzeń.
    4. Rodzaje zaburzeń sensoryczno-motorycznych.
    5. Sposoby terapii.
    6. Projekcja nagrań.
    7. Literatura przedmiotu.

  • Badanie lateralizacji całościowej u dziecka - nowe standardy postępowania. Diagnostyka i programowanie terapii.

    1. Lateralizacja – omówienie tematu na podstawie aktualnych wyników.
    2. Mózg dziecka – rozwój w ujęciu neurologicznym.
    3. Dominacja półkulowa, a trudności szkolne.
    4. Stymulacja półkulowa w ujęciu integracji sensorycznej, logopedii, terapii słuchu (treningi słuchowe).
    5. Dysleksja, a dominacja półkulowa.
    6. Ocena lateralizacji oko, ręka, noga
    7. PTLu- Przesiewowy Test Lateralizacji usznej – NOWOŚĆ diagnostyczna!
    8. Co dalej? – dalsze postępowanie terapeutyczne w zależności od wyniku badania lateralizacji.


  • Terapia Ręki PTR© I stopień

    prowadzące: Wioletta Bartkiewicz, Aneta Giczewska

    1. Podstawowe założenia Programu terapii ręki PTR.
    2. Funkcja jako podstawowy cel usprawniania małej motoryki.
    3. Zasady konstruowania celów terapii ręki.
    4. Wpływ pozycji dziecka na sprawność ręki.
    5. Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki.
    6. Zarys anatomii i fizjologii ręki – Kontrola posturalna a funkcje ręki.
    7. Diagnoza zaburzeń małej motoryki.
    8. Prezentacja autorskiego narzędzia diagnostycznego: Arkusz obserwacji zaburzeń małej motoryki©.
    9. Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej oraz ich wpływ na rozwój manualny i grafomotoryczny.
    10. Czynniki warunkujące rozwój umiejętności grafomotorycznych.
    11. Rozwój chwytu pisarskiego.
    12. Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki.
    13. Omówienie zasad konstruowania programu terapii.
    14. Masaż sensoryczny rąk© – warsztat praktyczny.
    15. Materiały filmowe.

  • Mutyzm wybiórczy w teorii i w praktyce

    prowadzenie: mgr Maria Bystrzanowska

    1. Istota, przyczyny i objawy mutyzmu wybiórczego.
    2. Sytuacja dziecka z MW w przedszkolu, szkole i w domu,
    3. Kto i jak diagnozuje MW,
    4. Skuteczne metody terapii MW,
    5. Generalizacja mowy.


    Uczestnik znajdzie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
    Czy mutyzm wybiórczy to współczesna moda, czy to coś innego?
    Czy rodzice mają wpływ na pojawienie się u dziecka mutyzmu wybiórczego?
    Dlaczego dziecko będące na spacerze milknie na widok kolegi z grupy
    przedszkolnej/klasy?
    Na czym polega tzw. triada oddziaływań na dziecko z MW?
    Jakie metody terapii MW są skuteczne?
    Dlaczego ważna jest generalizacja mowy?


  • Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu/szkole

    prowadzenie: mgr Maria Bystrzanowska

    1. Istota, przyczyny i objawy mutyzmu wybiórczego (MW).
    2. Sytuacja dziecka z MW w przedszkolu/szkole i domu.
    3. Kto i jak diagnozuje MW?
    4. Skuteczne metody terapii MW.
    5. Rola nauczyciela przedszkola/szkoły w pokonywaniu MW u dziecka.
    6. Generalizacja mowy.


    Uczestnik znajdzie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
    Czy mutyzm wybiórczy to współczesna moda, czy to coś innego?
    Czy rodzice mają wpływ na pojawienie się u dziecka mutyzmu wybiórczego?
    Dlaczego dziecko będące na spacerze milknie na widok kolegi z grupy
    przedszkolnej/klasy?
    Na czym polega tzw. triada oddziaływań na dziecko z MW?
    Jakie metody terapii MW są skuteczne?
    Dlaczego ważna jest generalizacja mowy?


  • Usłyszeć, żeby zrozumieć – jak pracować z dzieckiem z uszkodzeniem słuchu w klasie ogólnodostępnej?

    1. Rodzaje (typy) uszkodzeń zależne od stopnia ubytku słuchu u dziecka.
    2. Funkcjonowanie dziecka z niedosłuchem w klasie/szkole ogólnodostępnej.
    3. Przykłady trudności językowych dziecka.
    4. Wskazówki praktyczne: jak pracować z dziecka z niedosłuchem w klasie/szkole ogólnodostępnej.


  • Specjalne potrzeby edukacyjno-terapeutyczne uczniów z zaburzeniami przetwarzania słuchowego

    prowadzenie: Agnieszka Dziedzic

    1. Zaburzenia przetwarzania słuchowego – charakterystyka zaburzenia (definicja, etiologia).
    2. Diagnoza APD, diagnoza różnicowa i funkcjonalna.
    3. Przedstawienie i omówienie poszczególnych typów APD
    4. Funkcjonowanie ucznia z APD w klasie
    5. Specjalne potrzeby edukacyjno-terapeutyczne – propozycje oddziaływań, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia.


  • Kompetencje kluczowe, czyli ważne jest to, JAK uczysz, a nie CZEGO uczysz

    1. Kompetencje kluczowe i ich rola w procesie edukacyjnym.
    2. Omówienie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych kształcących kompetencje
    kluczowe.
    3. Propozycje metod, form pracy i pomocy dydaktycznych, które można wykorzystać do
    kształtowania kompetencji kluczowych.
    3. Planowanie i realizacja lekcji z uwzględnieniem kształtowania kompetencji
    kluczowych - dobre praktyki.


  • Dziecko z afazją - postępowanie diagnostyczne, diagnoza różnicowa, możliwości pomocy psychologiczno-pedagogicznej

    1. Terminologia i charakterystyka korowych zaburzeń mowy

    2. Przyczyny i mechanizmy zaburzeń językowych w przypadku alalii, niedokształcenia mowy o typie afazji, afazji dziecięcej

    3. Diagnoza różnicowa – alalia, niedokształcenia mowy o typie afazji, afazja dziecięca a mutyzm, autyzm, rozwojowe zaburzenia mowy i języka, dysartria, zaburzenia rozwoju mowy i języka spowodowane niepełnosprawnością intelektualną lub uszkodzeniem słuchu.

    4. Proces diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej – trudności diagnostyczne, kierunki i narzędzia stosowane w diagnozie

    5. Trudności szkolne dziecka z korowymi zaburzeniami mowy

    6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna wobec dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji, alalią, afazją dziecięcą. Jak wspierać edukację dziecka z korowymi zaburzeniami mowy?


  • Dziecko z afazją motoryczną w szkole/przedszkolu

    1. Terminologia logopedyczna dotycząca zaburzeń afatycznych u dzieci i doświadczenia pedagogiczne z pracy z dzieckiem/uczniem z afazją.
    2. Objawy zaburzeń językowych i deficytów komunikacyjnych w afazji motorycznej.
    3. Współpraca z rodziną dziecka/ucznia i specjalistami w terapii afatyka.
    4. Zasady i techniki terapeutyczne wspierające rozwój językowy dziecka/ucznia z afazją motoryczną.
    5. Praktyczne aspekty planowania zajęć, przygotowywania pomocy i realizacji zajęć/lekcji dla dziecka/ucznia z afazją motoryczną.


  • Szkolenie z TIK - jak wykorzystać darmowe i otwarte zasoby edukacyjne dostępne w Internecie?

    • przedstawione zostaną rozwiązania, do wykorzystania na tablicy interaktywnej czy monitorze, pozwalające całkowicie pozbyć się kredowej tablicy, w tym jak pracować z wykorzystaniem trendu BYOD (czyli użyciem telefonów uczniów),

    • nauczyciele poznają platformy z gotowymi ćwiczeniami do wykorzystania na różnych przedmiotach. A także platformy do tworzenia własnych ćwiczeń,

    • dowiedzą się jak urozmaicać zajęcia dzięki odpowiednim filmom wideo. Jakie i skąd brać oraz gdzie znaleźć do nich ćwiczenia oraz jak tworzyć własny materiał ćwiczeniowy do filmów,

    • nauczą się tworzyć multimedialne zasoby takie jak plakaty czy interaktywne grafiki,

    • poznają tworzenie interaktywnych quizów i fiszek,

    • poznają programy do zbierania i katalogowania ciekawych stron znalezionych w Internecie.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do monitora/tablicy interaktywnej z Internetem


  • Szkolenie z kodowania offline (bez komputera) w edukacji przedszkolnej/wczesnoszkolnej

    Jak uczyć myślenia komputacyjnego i algorytmicznego?

    • Nauczyciele dowiedzą się co to jest i jak wykorzystać maty do kodowania na różnych edukacjach,

    • poznają szereg zabaw i gier logicznych z wykorzystaniem między innymi kolorowych kubków,

    • poznają sposoby na proste i ekonomiczne tworzenie pomocy dydaktycznych,

    • dowiedzą się jak włączyć treści programistyczne w zajęcia dydaktyczne z zakresu różnych edukacji.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem


  • Szkolenie z kodowania w wizualnym języku programowania Scratch 3.0

    • Wprowadzenie podstaw kodowania w wizualnym środowisku Scratch 3.0,

    • poznanie robotów Codey Rocky i mBot ,

    • praca z wykorzystaniem koncepcji STEAM i Internetu Rzeczy,

    • rozwijanie miękkich kompetencji: logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do problemów, kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.

    • zdobycie wiedzy i narzędzi do poszerzenia oferty edukacyjnej swojej placówki,

    • poznanie metodyki nauczania programowania.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem


  • Szkolenie z projektowania i programowania aplikacji mobilnych w App Inventor 2 dedykowane uczniom klas 4-8 szkoły podstawowej.

    Jak zainteresować programowaniem starszych uczniów? Czy można wykorzystać telefon komórkowy w celach edukacyjnych.

    • Wprowadzenie podstaw programowania w środowisku App Inventor 2,

    • praca z wykorzystaniem koncepcji STEAM i Internetu Rzeczy,

    • nabycie umiejętności kreatywnego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów,

    • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, kreatywności i rozwiązywania problemów.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem, smartfony/tablety z systemem android


  • Pierwsze kroki w kodowaniu – czyli wstęp do programowania!

    prowadzenie: Agnieszka Olszowa

    1. Wprowadzenie do nauki kodowania i programowania
    2. Metodyka wprowadzania najmłodszych w świat kodowania i programowania poprzez poznanie podstawowych pojęć i reguł kodowania i programowania
    3. Programowanie bez komputera – przykłady gier, ćwiczeń i zabaw
    4. Przegląd i prezentacja narzędzi pomocnych przy kodowaniu
    5. Praktyczne zajęcia z użyciem mat i plansz edukacyjnych, przedmiotów wielokrotnego użytku
    6. Kodowanie poprzez zabawy ruchowe oraz taniec
    7. Programowanie w literaturze


  • Szkolenie z e-bezpieczeństwa

    Jak odnaleźć się w cyfrowym świecie i rozpoznać zagrożenia w Internecie? W jaki sposób chronić swoje dane i prywatność?

    Uczestnicy:

    • poznają najpopularniejsze formy aktywności w sieci Internet oraz związane z nimi zagrożenia,

    • rozwiną kompetencje w obszarze podnoszenia wśród uczniów wiedzy i umiejętności związanych z bezpieczeństwem w Internecie, ochroną danych osobowych, prawem każdego człowieka do prywatności

    • nabędą umiejętności wykorzystania gotowych materiałów dydaktycznych na temat bezpieczeństwa w Internecie i tworzenia materiałów własnych

    • wykształcą nawyk poszanowania praw autorskich

    Na szkoleniu wymagany dostęp do projektora lub monitora/tablicy interaktywnej z Internetem. Wskazane, aby uczestnicy dysponowali komputerem lub tabletem z dostępem do Internetu.


  • Jak połknąć swoją żabę? Zarządzanie sobą w czasie

    prowadzenie: Aneta Teterycz

    1.      Wyznaczanie priorytetów i celów

    2.      Selekcja zadań

    3.      Koncentracja na zadaniu

    4.      Zwalczanie skłonności do odwlekania

    5.      Pułapki w zarządzaniu

    6.      Aplikacje wspierające zarządzanie sobą w czasie


  • Emisja i higiena głosu nauczyciela

    1. Budowa i działanie narządu głosu. Prawidłowe nawyki oddechowe

    2. Patologia głosu – profilaktyka chorób gardła i krtani.

    3. Higiena głosu. 

    4. Trening prawidłowej emisji głosu.

    5. Trema w wystąpieniach publicznych.

    6. Psychologiczne aspekty pracy głosem.


  • Pierwsza pomoc przedmedyczna

    1. Aspekty prawne udzielania pierwszej pomocy.

    2. Ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy.

    3. Łańcuch przeżycia (działań ratowniczych).

    4. Postępowanie z osobą przytomną po wypadku.

    5. Postępowanie z osoba nieprzytomną z zachowanym oddechem.

    6. Postępowanie z osobą nieprzytomną bez oddechu.

    7. Postępowanie w urazach - uraz głowy, zwichnięcie, skręcenie, złamanie.

    8. Ćwiczenia praktyczne.


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 575 905 286

Email

odn@instytutodn.pl