fbpx

Blog

Artykuł: Terapia ręki (cz.II)

Poprzednio napisałam wstęp o terapii ręki, tzn. dlaczego sprawność rąk jest ważna oraz jakie mogą być przyczyny jej obniżenia. Dzisiaj będzie o konsekwencjach, jakie niesie za sobą nieprawidłowa motoryka ręki dla rozwoju dziecka oraz o samym procesie terapeutycznym.

Otóż problemy z motoryką małą, dokładnymi ruchami ręki i dłoni wpływają bezpośrednio na ważne dla ogólnego rozwoju umiejętności oraz powodują problemy takie, jak:

  • trudności manualne (np. wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
  • trudności grafomotoryczne (problemy z kreśleniem szlaczków, wycinaniem, rysowaniem, lepieniem itp.),
  • obniżony poziom graficzny pisma – (litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne),
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
  • zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
  • obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego ręki i dłoni (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego – ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko),
  • szybkość ruchów nieadekwatna do zadania (są zbyt wolne, albo za szybkie),
  • obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie całej kończyny górnej i obręczy barkowej.

W związku z powyższym, dzieci z nieprawidłową sprawnością ręki będą zazwyczaj wykazywać:

  • niechęć do czynności manualnych (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • problemy z czynnościami samoobsługowymi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.),
  • trudności z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
  • trudności w czynnościach wymagających dużej precyzji,
  • niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur,
  • trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi.

Umiejętności grafomotoryczne mają duże znaczenie dla nauki w szkole, bezpośrednio wpływa na naukę pisania, dlatego jest niezwykle ważne, aby sprawność ręki była prawidłowa.

Terapia zatem jest tak zaprojektowana, by usprawniać motorykę kończyny górnej (barku, dłoni palców), a przez to pozytywnie wpływa na wyżej opisane umiejętności. Polega na wykonywaniu i doskonaleniu różnych czynności manualnych, dostosowanych do wieku i zainteresowań dziecka. Na co wpływa? Co usprawnia?

  • poprawia napięcie mięśniowe kończyny górnej,
  • pomaga wypracować prawidłowy chwyt ręki,
  • poprawia koordynację ruchów oko – ręka,
  • rozwija koordynację obustronną rąk,
  • kształtuje precyzyjne ruchy ręki,
  • wydłuża zdolność koncentracji uwagi,
  • stymuluje do prawidłowego odbioru bodźców w obrębie rąk,
  • zwiększa sprawność manipulacyjną dłoni,
  • usprawnia zdolności grafomotoryczne i manipulacyjne,
  • wpływa na samodzielność dziecka związaną z czynnościami samoobsługowymi.

No dobrze, a jak właściwie wygląda i na czym polega terapia ręki?

Na początku oczywiście wykonuje się diagnozę. Przeprowadza ją (jak również całą terapię) wykwalifikowany specjalista, terapeuta ręki. Osoba taka powinna ukończyć specjalny kurs terapii ręki i legitymować się certyfikatem.

Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała. Istotnym elementem terapii są ćwiczenia fizyczne usprawniające motorykę dużą.

A co do samej ręki, ćwiczenia na początku skupiają się na obręczy barkowej i kończynach górnych. W późniejszym etapie głównie bazują na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. W ujęciu całościowym terapia obejmuje ruchomość łopatek i stawów rąk, dłoni, a także normalizację napięcia mięśniowego.
Ponieważ ręka spełnia swoje funkcje, gdy wszystkie jej elementy składowe, czyli kości, stawy i mięśnie działają prawidłowo ważne jest, żeby podczas terapii nie usprawniać poszczególnych części składowych ręki, ale postrzegać ją całościowo i rozwijać świadomość ciała. W procesie terapeutycznym stosuje się zatem:

  • ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą
  • ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową,
  • ćwiczenia czucia głębokiego,
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej (tzw. oko – ręka),
  • ćwiczenia przedramion, nadgarstków i ruchów precyzyjnych, które przydatne są do trzymania ołówka, kredki, długopisu,
  • ćwiczenia graficzne,
  • ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe rąk,
  • ćwiczenia usprawniające czynności chwytno-manipulacyjne,
  • ćwiczenia usprawniające końce palców.

Jeśli chodzi o czas trwania, terapia ręki jest procesem długotrwałym, jednak nie można określić uniwersalnego czasu – wszystko zależy od potrzeb, postępów i indywidualnych cech dziecka.

W kolejnym artykule postaram się przybliżyć zagadnienie, jakim jest współzależność sprawności ręki i rozwoju mowy u dzieci.

Maria Brzezińska – logopeda IEL

 

 

 


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 575 905 286

Email

odn@instytutodn.pl