Wybiórczość pokarmowa u dzieci z autyzmem

Prowadząca: mgr Lidia Młodowiec

Pedagog specjalny, terapeuta, szkoleniowiec, wykładowca akademicki (zagadnienia związane ze spektrum autyzmu). Wychowawca w klasie dla dzieci z autyzmem. Ukończyła studia z zakresu resocjalizacji, oligofrenopedagogiki, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, diagnozy i terapii autyzmu oraz liczne szkolenia, kursy z zakresu diagnozy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, szkolenia w stosowaniu testów diagnostycznych i narzędzi terapeutycznych dla dzieci z ASD. Certyfikowany diagnosta ADOS 2. Obecnie w trakcie nabywania kwalifikacji terapeuty środowiskowego dzieci i młodzieży. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli i rodziców z zakresu terapii i edukacji osób z ASD, diagnozy funkcjonalnej oraz tworzenia pozytywnych strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w nurcie stosowanej analizy zachowania. Od 20 lat pracuje z osobami ze spektrum autyzmu (dziećmi, młodzieżą i dorosłymi). Prowadzi diagnozy nozologiczne, funkcjonalne, wizyty konsultacyjne, zajęcia indywidualne oraz grupy psychoedukacyjne dla rodziców, dotyczące problemów wychowawczych oraz grupy terapeutyczne TUS. Specjalizuje się w diagnozie nozologicznej, funkcjonalnej oraz w tematyce trudnych zachowań. W pracy zawodowej z pacjentem stawia na maksymalny rozwój umiejętności życiowych, szczególnie w zakresie komunikacji

Przewidywany czas trwania: 8 h dydaktycznych

Program szkolenia:

1. Wprowadzenie do tematu

• Czym jest wybiórczość pokarmowa?

• Różnica między wybrednością a poważnym problemem sensorycznym/rozwojowym

• Występowanie u dzieci z ASD – statystyki i przyczyny

2. Przyczyny wybiórczości pokarmowej u dzieci z ASD

• Nadwrażliwości sensoryczne (dotyk, smak, zapach, konsystencja)

• Problemy z żuciem i połykaniem (oral-motoryczne trudności)

• Lęk przed nowościami (neofobia pokarmowa)

• Wzorce zachowań rutynowych

3. Diagnostyka – jakie badania wykonać dziecku

Rekomendowane konsultacje i badania:

• Pediatra – ogólna ocena zdrowia i rozwoju

• Badania laboratoryjne:

• Neurolog dziecięcy – ocena ewentualnych zaburzeń neurologicznych

• Logopeda/terapeuta karmienia – ocena funkcji oralnych

• Terapeuta integracji sensorycznej (SI) – ocena wrażliwości zmysłowej

4. Jak wprowadzać nowe produkty – metoda małych kroków

• Zasada: Nie zmuszamy – zachęcamy

• „Hierarchia tolerancji” (wzrok → dotyk → zapach → kontakt z ustami → smakowanie → zjedzenie)

• Wprowadzanie nowego produktu przez:

• Modelowanie 

• Zabawę z jedzeniem (np. tworzenie postaci z warzyw)

• Ekspozycję – 10–20 kontaktów zanim dziecko spróbuje

5. Strategie i techniki zachęcania dziecka do jedzenia

• Tworzenie bezpiecznej, przewidywalnej rutyny posiłków

• Wspólne gotowanie – budowanie pozytywnych skojarzeń

• Tablice motywacyjne, system nagród (nie jedzenie jako nagroda!)

• Zachęcanie do interakcji z jedzeniem (bez presji na zjedzenie)

• Desensytyzacja sensoryczna – praca z terapeutą SI

• Budowanie listy „akceptowanych” i „potencjalnych” pokarmów

6. Jak radzić sobie z odmową i regresją

• Normalizacja lęku – nie każde „nie” to porażka

• Unikanie walki o jedzenie – to nie bitwa

• Rozpoznawanie momentów stresu i przepracowywanie ich

• Utrzymanie spójności w podejściu (wszyscy opiekunowie)

Poznaj ofertę szkoleń dla nauczycieli i pedagogów w Lublinie

Jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i indywidualnie traktujemy każdego Klienta. Skontaktuj się z nami, aby omówić potrzeby szkoleniowe Twojej placówki i wspólnie zaplanować rozwój zawodowy kadry pedagogicznej.
Oferta skierowana jest wyłącznie do placówek oświaty, dyrektorów szkół i kadr pedagogicznych.

Wypełnij poniższy formularz, aby złożyć zapytanie lub zamówić realizację wybranego szkolenia w swojej placówce. Skontaktujemy się z Tobą, by omówić szczegóły i dostosować program do potrzeb Twojego zespołu.

Placówka
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
Przewijanie do góry
Przegląd prywatności
Szkolenia rad pedagogicznych Ośrodek Szkoleniowy dla Nauczycieli Optymista, Lublin

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Necessary

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.