Prowadząca: mgr Lidia Młodowiec
Pedagog specjalny, terapeuta, szkoleniowiec, wykładowca akademicki (zagadnienia związane ze spektrum autyzmu). Wychowawca w klasie dla dzieci z autyzmem. Ukończyła studia z zakresu resocjalizacji, oligofrenopedagogiki, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, diagnozy i terapii autyzmu oraz liczne szkolenia, kursy z zakresu diagnozy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, szkolenia w stosowaniu testów diagnostycznych i narzędzi terapeutycznych dla dzieci z ASD. Certyfikowany diagnosta ADOS 2. Obecnie w trakcie nabywania kwalifikacji terapeuty środowiskowego dzieci i młodzieży. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli i rodziców z zakresu terapii i edukacji osób z ASD, diagnozy funkcjonalnej oraz tworzenia pozytywnych strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w nurcie stosowanej analizy zachowania. Od 20 lat pracuje z osobami ze spektrum autyzmu (dziećmi, młodzieżą i dorosłymi). Prowadzi diagnozy nozologiczne, funkcjonalne, wizyty konsultacyjne, zajęcia indywidualne oraz grupy psychoedukacyjne dla rodziców, dotyczące problemów wychowawczych oraz grupy terapeutyczne TUS. Specjalizuje się w diagnozie nozologicznej, funkcjonalnej oraz w tematyce trudnych zachowań. W pracy zawodowej z pacjentem stawia na maksymalny rozwój umiejętności życiowych, szczególnie w zakresie komunikacji
Przewidywany czas trwania: 8 h dydaktycznych
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do tematu
• Czym jest wybiórczość pokarmowa?
• Różnica między wybrednością a poważnym problemem sensorycznym/rozwojowym
• Występowanie u dzieci z ASD – statystyki i przyczyny
2. Przyczyny wybiórczości pokarmowej u dzieci z ASD
• Nadwrażliwości sensoryczne (dotyk, smak, zapach, konsystencja)
• Problemy z żuciem i połykaniem (oral-motoryczne trudności)
• Lęk przed nowościami (neofobia pokarmowa)
• Wzorce zachowań rutynowych
3. Diagnostyka – jakie badania wykonać dziecku
Rekomendowane konsultacje i badania:
• Pediatra – ogólna ocena zdrowia i rozwoju
• Badania laboratoryjne:
• Neurolog dziecięcy – ocena ewentualnych zaburzeń neurologicznych
• Logopeda/terapeuta karmienia – ocena funkcji oralnych
• Terapeuta integracji sensorycznej (SI) – ocena wrażliwości zmysłowej
4. Jak wprowadzać nowe produkty – metoda małych kroków
• Zasada: Nie zmuszamy – zachęcamy
• „Hierarchia tolerancji” (wzrok → dotyk → zapach → kontakt z ustami → smakowanie → zjedzenie)
• Wprowadzanie nowego produktu przez:
• Modelowanie
• Zabawę z jedzeniem (np. tworzenie postaci z warzyw)
• Ekspozycję – 10–20 kontaktów zanim dziecko spróbuje
5. Strategie i techniki zachęcania dziecka do jedzenia
• Tworzenie bezpiecznej, przewidywalnej rutyny posiłków
• Wspólne gotowanie – budowanie pozytywnych skojarzeń
• Tablice motywacyjne, system nagród (nie jedzenie jako nagroda!)
• Zachęcanie do interakcji z jedzeniem (bez presji na zjedzenie)
• Desensytyzacja sensoryczna – praca z terapeutą SI
• Budowanie listy „akceptowanych” i „potencjalnych” pokarmów
6. Jak radzić sobie z odmową i regresją
• Normalizacja lęku – nie każde „nie” to porażka
• Unikanie walki o jedzenie – to nie bitwa
• Rozpoznawanie momentów stresu i przepracowywanie ich
• Utrzymanie spójności w podejściu (wszyscy opiekunowie)