Prowadząca: mgr Natalia Górka-Pik
neurologopedka, logopedka wczesnej interwencji, pedagożka specjalna, instruktorka emisji głosu, terapeutka integracji sensorycznej, terapeutka ręki, terapeutka żywienia, specjalistka karmienia terapeutycznego, terapeutka BI. Autorka artykułów w prasie specjalistycznej z zakresu terapii logopedycznej, dysfagii, jedzenia i integracji sensorycznej, oraz autorka i prowadząca warsztaty i szkolenia dla logopedów i nauczycieli z neurologopedii, terapii SI, terapii ręki itp. Od ponad 15 lat pracuje z dziećmi i dorosłymi prowadząc terapię neurologopedyczną, SI, ręki i BI, Biofeedback i wiele innych. Twórczyni i koordynatorka Szkoły Jedzenia Tadek Niejadek Pro-Integris w Bydgoszczy, gdzie zajmuje się terapią dzieci z wyzwaniami w jedzeniu (wybiórczość pokarmowa, dysfagia).
Przewidywany czas trwania: 10 h dydaktycznych
Program szkolenia:
- Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej w kontekście praktyki logopedycznej.
Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej.
Przegląd współczesnych badań naukowych dotyczących rozwoju sensorycznego i jego znaczenia w praktyce terapeutycznej. - Rozwój systemów sensorycznych w ontogenezie – sekwencyjność faz rozwoju modalności sensorycznych.
Znaczenie doświadczeń sensorycznych w okresie prenatalnym, okołoporodowym i postnatalnym w rozwoju podstawowych kompetencji życiowych dziecka (w szczególności jedzenia i samoorganizacji).
Związek między jakością bodźcowania sensorycznego a neuroplastycznością w pierwszych latach życia w obszarze funkcji pokarmowych. - Zależności między integracją sensoryczną a rozwojem mowy i funkcji oralno-pokarmowych.
- Dotyk i propriocepcja.
Anatomia i fizjologia układu dotykowego i proprioceptywnego. Wpływ bodźców taktylnych i proprioceptywnych na rozwój mapy somatosensorycznej oraz efektywność jedzenia. - Zmysł smaku i węchu
Neurofizjologia zmysłów chemicznych (gustatorycznego i olfaktorycznego).
Ich rola w kształtowaniu preferencji pokarmowych oraz regulacji emocjonalno-sensorycznej. - Układ przedsionkowy i planowanie motoryczne.
Znaczenie systemu przedsionkowego dla oralnej kontroli motorycznej i koordynacji czynności związanych z jedzeniem i mową. - Wzrok i słuch jako zmysły wspierające funkcje oralne.
Percepcja wzrokowo-słuchowa w procesie karmienia i komunikacji – rola przetwarzania sensorycznego w budowaniu kompetencji dziecka. - Zintegrowany rozwój funkcji oralnych i komunikacyjnych w aspekcie sensorycznym.
- Dotyk i propriocepcja.
- Postępowanie terapeutyczne w zaburzeniach karmienia w kontekście teorii integracji sensorycznej.
Diagnoza różnicowa zaburzeń przyjmowania pokarmów: wybiórczość pokarmowa a neofobia żywieniowa. Charakterystyka innych wybranych wyzwań w zakresie jedzenia u dzieci.
Charakterystyka zaburzeń przyjmowania pokarmów u dzieci neurotypowych oraz dzieci z atypowym przebiegiem rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem osób w spektrum autyzmu (ASD). Przegląd współczesnych doniesień naukowych oraz implikacje kliniczne dla praktyki terapeutycznej. - Sensologopedia – zastosowanie praktyczne.
Przegląd i analiza modelu terapeutycznego „Szkoła Jedzenia – Tadek Niejadek” jako przykładu praktycznego zastosowania podejścia sensorycznego w terapii logopedycznej. Warsztat praktyczny: analiza przypadków, budowanie indywidualnych programów terapeutycznych, dobór narzędzi diagnostyczno-terapeutycznych.