Sensologopedia. Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w procesie nabywania kompetencji pokarmowych u dzieci. Sensoryczne strategie terapeutyczne w zakresie jedzenia

Prowadząca: mgr Natalia Górka-Pik

neurologopedka, logopedka wczesnej interwencji, pedagożka specjalna, instruktorka emisji głosu, terapeutka integracji sensorycznej, terapeutka ręki, terapeutka żywienia, specjalistka karmienia terapeutycznego, terapeutka BI. Autorka artykułów w prasie specjalistycznej z zakresu terapii logopedycznej, dysfagii, jedzenia i integracji sensorycznej, oraz autorka i prowadząca warsztaty i szkolenia dla logopedów i nauczycieli z neurologopedii, terapii SI, terapii ręki itp. Od ponad 15 lat pracuje z dziećmi i dorosłymi prowadząc terapię neurologopedyczną, SI, ręki i BI, Biofeedback i wiele innych. Twórczyni i koordynatorka Szkoły Jedzenia Tadek Niejadek Pro-Integris w Bydgoszczy, gdzie zajmuje się terapią dzieci z wyzwaniami w jedzeniu (wybiórczość pokarmowa, dysfagia).

Przewidywany czas trwania: 10 h dydaktycznych

Program szkolenia:

  1. Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej w kontekście praktyki logopedycznej.
    Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej.
    Przegląd współczesnych badań naukowych dotyczących rozwoju sensorycznego i jego znaczenia w praktyce terapeutycznej.
  2. Rozwój systemów sensorycznych w ontogenezie – sekwencyjność faz rozwoju modalności sensorycznych.
    Znaczenie doświadczeń sensorycznych w okresie prenatalnym, okołoporodowym i postnatalnym w rozwoju podstawowych kompetencji życiowych dziecka (w szczególności jedzenia i samoorganizacji).
    Związek między jakością bodźcowania sensorycznego a neuroplastycznością w pierwszych latach życia w obszarze funkcji pokarmowych.
  3. Zależności między integracją sensoryczną a rozwojem mowy i funkcji oralno-pokarmowych.
    • Dotyk i propriocepcja.
      Anatomia i fizjologia układu dotykowego i proprioceptywnego. Wpływ bodźców taktylnych i proprioceptywnych na rozwój mapy somatosensorycznej oraz efektywność jedzenia.
    • Zmysł smaku i węchu
      Neurofizjologia zmysłów chemicznych (gustatorycznego i olfaktorycznego).
      Ich rola w kształtowaniu preferencji pokarmowych oraz regulacji emocjonalno-sensorycznej.
    • Układ przedsionkowy i planowanie motoryczne.
      Znaczenie systemu przedsionkowego dla oralnej kontroli motorycznej i koordynacji czynności związanych z jedzeniem i mową.
    • Wzrok i słuch jako zmysły wspierające funkcje oralne.
      Percepcja wzrokowo-słuchowa w procesie karmienia i komunikacji – rola przetwarzania sensorycznego w budowaniu kompetencji dziecka.
    • Zintegrowany rozwój funkcji oralnych i komunikacyjnych w aspekcie sensorycznym.
  4. Postępowanie terapeutyczne w zaburzeniach karmienia w kontekście teorii integracji sensorycznej.
    Diagnoza różnicowa zaburzeń przyjmowania pokarmów: wybiórczość pokarmowa a neofobia żywieniowa. Charakterystyka innych wybranych wyzwań w zakresie jedzenia u dzieci.
    Charakterystyka zaburzeń przyjmowania pokarmów u dzieci neurotypowych oraz dzieci z atypowym przebiegiem rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem osób w spektrum autyzmu (ASD). Przegląd współczesnych doniesień naukowych oraz implikacje kliniczne dla praktyki terapeutycznej.
  5. Sensologopedia – zastosowanie praktyczne.
    Przegląd i analiza modelu terapeutycznego „Szkoła Jedzenia – Tadek Niejadek” jako przykładu praktycznego zastosowania podejścia sensorycznego w terapii logopedycznej. Warsztat praktyczny: analiza przypadków, budowanie indywidualnych programów terapeutycznych, dobór narzędzi diagnostyczno-terapeutycznych.

Poznaj ofertę szkoleń dla nauczycieli i pedagogów w Lublinie

Jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i indywidualnie traktujemy każdego Klienta. Skontaktuj się z nami, aby omówić potrzeby szkoleniowe Twojej placówki i wspólnie zaplanować rozwój zawodowy kadry pedagogicznej.
Oferta skierowana jest wyłącznie do placówek oświaty, dyrektorów szkół i kadr pedagogicznych.

Wypełnij poniższy formularz, aby złożyć zapytanie lub zamówić realizację wybranego szkolenia w swojej placówce. Skontaktujemy się z Tobą, by omówić szczegóły i dostosować program do potrzeb Twojego zespołu.

Placówka
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
To pole jest wymagane.
Przewijanie do góry
Przegląd prywatności
Szkolenia rad pedagogicznych Ośrodek Szkoleniowy dla Nauczycieli Optymista, Lublin

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Necessary

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.