Prowadząca: Lidia Młodowiec
Pedagog specjalny, terapeuta, szkoleniowiec, wykładowca akademicki (zagadnienia związane ze spektrum autyzmu). Wychowawca w klasie dla dzieci z
autyzmem. Ukończyła studia z zakresu resocjalizacji, oligofrenopedagogiki, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, diagnozy i terapii autyzmu oraz liczne szkolenia, kursy z zakresu diagnozy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, szkolenia w
stosowaniu testów diagnostycznych i narzędzi terapeutycznych dla dzieci z ASD. Certyfikowany diagnosta ADOS 2. Obecnie w trakcie nabywania kwalifikacji terapeuty środowiskowego dzieci i młodzieży. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli i rodziców z zakresu terapii i edukacji osób z ASD, diagnozy funkcjonalnej oraz tworzenia pozytywnych strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w nurcie stosowanej analizy zachowania.
Od 20 lat pracuje z osobami ze spektrum autyzmu (dziećmi, młodzieżą i dorosłymi). Prowadzi diagnozy nozologiczne, funkcjonalne, wizyty konsultacyjne, zajęcia indywidualne oraz grupy psychoedukacyjne dla rodziców, dotyczące problemów wychowawczych oraz grupy terapeutyczne TUS. Specjalizuje się w diagnozie nozologicznej, funkcjonalnej oraz w tematyce trudnych zachowań. W pracy zawodowej z pacjentem stawia na maksymalny rozwój umiejętności życiowych, szczególnie w zakresie komunikacji
Przewidywany czas trwania: 10 h dydaktycznych
Program szkolenia:
- AAC – wprowadzenie.
- Od czego zaczynać współpracę z osobą, która potrzebuje wsparcia w obszarze komunikacji.
- Ocena umiejętności komunikacyjnych.
- Planowanie procesu wspomagania komunikacji.
- Przedstawienie kwestionariuszy przydatnych w pracy nad porozumiewaniem się.
- Kreowanie i poszukiwanie sytuacji, które mogą nabrać charakteru komunikacyjnego w codziennym życiu.
- Strategie wprowadzania AAC u użytkowników z autyzmem.
- Strategie wprowadzania AAC u użytkowników z innymi zaburzeniami komunikacji (niepełnosprawność intelektualna, inne zaburzenia mowy).
- Tworzenie indywidualnych systemów komunikacji dla podopiecznego.
- Sposoby i narzędzia komunikacyjne.
- Prezentacja przykładów wprowadzania strategii w oparciu o nagrania z własnej praktyki.
- Pomoce i narzędzia do porozumiewania się.